S ČVUT začínáme hledat způsob jak upravit okolí jejich objektu, tradičně nazývaného Kokos. Je tu především znázorněn výchozí moment uvažování jak se stromy, keři. V Myslbekově by bylo
dobré prověřit, zda zeleň by nešla dát přímo na kraj ulice, a dát ji i mezi
podélně parkovací vozy.
Pro město mimořádné místo je náměstíčko před nástupem na Dlouhou jízdu. Patrně tu bude důležitá redukce keřů a doplnění
stromy. Parter by pod nimi by mohl být otevřený, s lavičkami.
Až
pak bychom měli řešit místo pod vrbou – variant bude mnoho.
Jednou z možností je využít konstruktivistickou plastika viz:
https://ceskolipsky.denik.cz/zpravy_region/unikatni-plastika-v-lipe-zrejme-pujde-k-zemi-20180204.html .
Něco málo historických podkladů:
r. 1756
r. 1843
r. 1842-9
r. 1871
r. 1893
počátek XX.století
r. 1954
a fotky patrně z šedesátých let:
Doplnění: výše uvedený příspěvek je přes rok starý. Mezitím jsme se domluvili s ČVUT, která zadala krajinářské architektce paní Hořákové již konkrétní úkol, navrhnout řešení zeleně mezi ČVUT a Dlouhou jízdou. Bylo by tak možno konečně nahradit jalovce a kleče, které tu slouží především jako veřejné záchodky.
Níže je naznačeno hledání nejlepšího možného řešení. Vše nyní budeme ještě probírat daleko podrobněji z pohledu všech druhů dopravy a prostupnosti pro pěší. Otázkou je změna vstupu do Kokosu ze severu, kde je nyní velkoryse uklidňující travnatá plocha - nejprve budeme řešit otázku parkování okolo objektu - jedna z úvah provozovatele vedla k zastropení zapuštěného zásobovacího dvora.
Otázky také vyvolává jihozápadní ukončení Zámeckého náměstí, zda doprostřed rozlehlé asfaltové plochy umístit strom, stromy, nebo tam dát architektonický akcent - sloup nebo sochu. I toto bude součástí dalších úvah. Důležité je dbát na rytmus veřejných prostor v této části města, který by měl respektovat historickou paměť místa a zároveň neubírat dominanci Masarykovu náměstí, Křížovce, nebo nádvoří zámku. Přece jen Zámecké náměstí je daleko složitější, komplikovanější a potřebuje především zklidnit.
A zatím finále úvah:
Udělal jsem si pro tento okamžik a pro potřeby zadání stromů závěr - viz příloha. Je to vlastně to finále co jsme měli - naproti DJ lípy, podél Fugnerky jabloně. Co bych pak zvážil - a je to nad rámec toho co se bude podávat - zda v místě zpevněné plochy u CVUTu, co ji chceme zmenšit nadat strom, ale něco jako reminiscenci na stavební prvek - snad kaplička, co tam kdysi patrně byla. V ploše Zámeckého náměstí bychom tak mohli zafixovat osu DJ, která, jak je ta vstupní brána do DJ "křivá" by mohla s branou tvořit dobrou vazbu. Pokud by se nám o ní podařilo něco zjistit bylo by to skvělé, jinak bych si dokázal představit i určitou "plečnikovskou" parafrázi. V každém případě v dokumentaci bude strom na tomto místě pouze čárkovaný. Ty čtyři jabloně na konci Fugnerky budeme řešit v souvislosti s dopravou - je tam ale spousta sítí, tak to asi hned tak nepude… Ještě ten bod kde jsme stáli v ploše asfaltu - na obrázku vyznačen takovým tlustým kroužkem - nechal bych to otevřené. Ale v každém případě, pokud má celý prostor nějaké těžiště, je to někde tam - k tomu jen dodávám - takový menší obelisk.. ale i to je nad rámec dnešních úvah a pokud pokácíme jalovce, vysadíme lípy, vemem dřevec a můžem to vyzkoušet.
A ještě pro jistotu zopakuju limity. Jsou jimi nejen sítě, ale bude to i nemožnost pokácet vzrostlé lípy, aktuální nemožnost na pozemku CVUT udělat zpevněné pochozí plochy.
V dalším kroku pro CVUT budeme redukovat keře podél ulice 17. listopadu. Tuto úpravu budeme provádět s podrobnějším zacílením na zastávku autobusu Myslbekova ven z města, kam se v této oblasti pokusím soustředit - ta krytá čekárna je zcela nevyhovující - tedy samozřejmě Fugnerku a Zámecké nám budeme přetřásat z hlediska organizace dopravy.
A ještě pro jistotu zopakuju limity. Jsou jimi nejen sítě, ale bude to i nemožnost pokácet vzrostlé lípy, aktuální nemožnost na pozemku CVUT udělat zpevněné pochozí plochy.
V dalším kroku pro CVUT budeme redukovat keře podél ulice 17. listopadu. Tuto úpravu budeme provádět s podrobnějším zacílením na zastávku autobusu Myslbekova ven z města, kam se v této oblasti pokusím soustředit - ta krytá čekárna je zcela nevyhovující - tedy samozřejmě Fugnerku a Zámecké nám budeme přetřásat z hlediska organizace dopravy.
A finále již podrobněji rozpracované:
A na úplný závěr něco historických srovnání:
A ještě pár skic s uvažovaným přesunutím zastávky MHD, doplnění stromů:
Žádné komentáře:
Okomentovat