Stránky architekta města Děčín

Doc. ing. arch. Ondřej Beneš, Ph.D., Sochařská 12, 170 00 Praha 7 - Letná

mail@ondrejbenes.cz

úterý 23. dubna 2019

Kozina

Úvodní úvaha na téma "Kozina"

Současný stav

Pokud Kozina bude začínat v Děčíně a povede pod Krušnými horami až do Chebu, lze předpokládat, že to bude cyklistická dálnice. V ten okamžik bude v DC důležité jednak její napojení na cyklostezky na nábřeží, ale i na železnici, autobusy, parking. 

Lze předpokládat že bude vyžadovat vlastní specifickou infrastrukturu – půjčovny kol, úschovny kol, sprchy, atd

Půjde pak tedy o vlastní kapacitní smysluplné trasování městem.

Stejně tak ale bude důležité propojení např. s Podmokly. Tam by jako ideální bylo nedělat žádné speciální koridory pro cyklisty, ale nechat je tam volně (názor státní policie).

Stejně tak ale bude důležité hledat způsob jak usnadnit cyklistům z DC pohyb po jejich městě. Lze předpokládat, že i tady zejména díky elektrokolům dojde k velkému nárůstu. Jedna z důležitých os pohybu je vyznačena žlutě – Podmokly – Želenice – Chrochvice.

Úvodní úvaha, jak propojit Kozinu s nábřežím.

V současnosti je část dráhy od pivovaru po nádraží používána železnicí pro tzv. šíbování. U pivovaru by tak bylo nezbytné z ní sjet a nejprve ulicí podél dráhy pak parkem naproti Sněžníku jet do Podmokel, kde bychom se podél Jílováku mohli dostat k přechodu do Pětimostí. Jsou tu ale parcely soukromých vlastníků. 

Jízdu na kole Podmokelskou ulicí jsme vyloučili. Velmi důležité je vyhnout se přejezdu křižovatky u Pětimostí.

Toto řešení lze v konceptu považovat za daleko  lepší. Po Kozině bychom se dostali až za Alberta a tam bychom stezku otočili na železniční těleso, kde by vedla buď na jeho okraji, nebo na nějaké formě visuté lávky. Elegantně bychom minuli Pětimostí a dostali se buď na nádraží, nebo bychom rampou sestoupali k podjezdu pod těleso železnice.

Základní problém tohoto řešení je, že dráhy část Koziny, kterou bychom využili pro cyklostezku údajně používají pro tzv. šíbování  - část od pivovaru po Alberta – ale vzhledem k obrovskému rozsahu kolejí v této části města by se jednalo především o politický tlak na dráhy, aby optimalizovali svůj provoz. 

Když si vše dáme na sebe, mohlo by takto dojít k uvolnění Podmokelské ulice. Doplnil jsem tu parkoviště u pivovaru a Albertu, nahoře potenciální u ČEZu a na nábřeží. Z takto vedeného konceptu je jasné, jak by vzrostl význam parkování a rozvoje služeb u Albertu – nebo naproti okolo autobusového nádraží. 

Samostatnou otázkou bude zlepšení smyslu autobusové dopravy – lokální i meziměstské -  a jejího propojení jak s železnicí, cyklostezkou i parkováním. Obzvlášť zastávky před nádražím jsou mimořádně nepřehledné, stejně jako přesun mezi oběma nádražími.

Žádné komentáře:

Okomentovat