V rámci práce na "Infrastrukturní studii Ústí z pohledu kraje" ( https://rskuk.cz/files/Uhelne-regiony/Studie_verze-1.10.2020_opti.pdf ) pro kterou jsem loni připravil zadání, inicioval ji, prosadil, vysoutěžil zpracovatele a "odkoučoval" ji až po provádění finálních korekcí, jsme dospěli k závěru, že je nezbytné prověřit v Děčíně další most pro automobilovou dopravu.
Jde o to, že dle krajských strategických úvah (ZUR) Děčínem prochází a bude procházet ještě více (po realizaci některé z variant propojení Děčína s dálnicí D8) hlavní východozápadní propojení kraje.
Nový most v centru města by tak ještě více měl být využíván jako průtah až dálničního typu, kde je ale zároveň koncentrována lokální obslužná doprava. Dopravně nezatíženější a nejhorší jsou tak obě místa napojení mostu - "kruháky" u Benziny a u Lidlu. Pro obě dvě tyto křižovatky se nám podařilo najít ve spolupráci s děčínskou dopravní ČVUT řešení, které by je mělo zkapacitnit pro hladší průjezd. Tato řešení jsou už v projekční přípravě.
Jsme ale přesvědčeni, že do budoucna nebude ani toto opatření dostatečné. Je třeba prověřit třetí silniční most v Děčíně. Dopravní specialisté navrhli tento postup. Důležité je, že návrh je nezbytné pojímat šířeji - spolu s řešením dopravy v Ústí:
Investorská
příprava by byla stejná u obou staveb (v Děčíně i Ústí) , kde předpokládáme investora ŘSD – oba
obchvaty předpokládáme jako přeložky silnic I. třídy a to následovně:
·
Obchvat
Děčína – by byla přeložka I/13
·
Obchvat
ÚNL – by mohl být jako I/62 – bude protažena tunelem a ukončena na D8
U
obou záměrů rovněž vycházíme z faktu, že nejsou územně stabilizované,
prověřené a není odůvodněna jejich ekonomická rentabilita.
Teoreticky
je o trochu dále obchvat Ústí nad Labem, který je součástí územního plánu města
– plocha územní rezervy.
–
v takovém případě je potřeba stavební záměr předjednat s investorem –
ten bude pravděpodobně požadovat odůvodnění stavby.
- čili bude nutné ověření dopravním modelem – dopravní
prognózy a průzkumy
Časový
rozsah: 3 – 6 měsíců
Cena:
1 – 2 mil podle rozsahu
-
a následně komunikovat s DOSS
-
zanesení do ZÚR
dále
následují kroky:
- Stavební záměr je potřeba si prověřit studií
proveditelnosti, která může a nemusí prověřovat více variant – zhodnocuje
možné vedení trasy, napojení na stávající dopravní infrastrukturu
z hlediska územní průchodnosti, střetů s prvky životního prostředí,
posouzení z hlediska dopravní účinnosti, ekonomické posouzení záměru. Na
základě multikriteriálního hodnocení se vybere výsledná varianta, která bude
podkladem pro zákres do územně plánovacích dokumentací a další projednání.
Časový
rozsah: 12 – 24 měsíců podle rozsahu
Cena:
0,5 – 3 mil podle rozsahu
- bude detailněji zpracovaná územně technickou studií.
Časový
rozsah: 6 - 12 měsíců podle rozsahu
Cena:
0,5 – 3 mil podle rozsahu
- Zanesení vybrané varianty do územního plánu, včetně
vyhodnocení SEA
Zanesení
pravděpodobně nebude možné pouze změnou územního plánu, neboť obchvat
v obou městech mění dopravní koncepci platného územního plánu. Takže nový
územní plán
Časový
rozsah: 3 roky - ??
Cena:
10 - 15 mil
- Dokumentace pro územní rozhodnutí, včetně vyhodnocení vlivu
na životní prostředí EIA
Časovou
a finanční náročnost lze velmi těžko stanovit, neboť se bude odvíjet od počtu
inženýrských děl na trase (mosty, tunely, přeložky IS…)
Další
stupě zatím nemá cenu popisovat.
5.10.2020
Mgr.
Lenka Želechovská
M: 608 266 890
lenka.zelechovska@afry.com
Oddělení dopravního
inženýrství a plánování
Magistrů 1275/13
140 00 Praha 4
Žádné komentáře:
Okomentovat