Pastýřák v kontextu města. Z pohledu
turistů funguje poměrně dobře. Červená turistická značka má zastávky s
odpočívadly, kde je možné posedět. Pro lezce ferraty slouží především jeho východní konec,
pro běžce okruhy.
Problematické to je z pohledu rodin
s dětmi a kočárky. Pokud někdo zaparkuje u ZOO,
rádi bychom kdyby se tu zdržel déle, aniž by sedl do auta.
Silnice směrem na Nebíčko je pro
pěšáky poněkud nebezpečná – obzvlášť, pokud by časem Nebíčko získalo takový
společenský statut, který mu náleží a jezdilo by sem víc aut.
Důležité je také propojení mezi parkovištěm ZOO a
západním koncem ulice E.Destinové, kde je mýtina s atraktivními
dětskými herními prvky.
Úvahy z šedesátých let:
A ještě detailnější pohled na
nejdůležitější část kopce. Jak je patrné z konceptu z roku 1965, centrální
„plácek“ v západní části ZOO byl propojen napřímo cestou na východ k Nebíčku, a stejně tak byla strukturou
pěšin a cest spojen s okolím na jih a západ. Jak ve své době chtěli řešit
problematiku tolika vstupů do areálu se mi ověřit nepodařilo – je to nejslabší
stránka celého návrhu. Řešením by ale
mohlo být použití branky pouze pro výstup.
Na této nové pěšině by bylo dobré
doplnit nějaké atrakce jako třeba alej soch z řezbování, nebo lesní altán na
půli cesty (mezi ZOO a Nebíčkem) apod.
A ještě jednou celkový
pohled na koncept Pastýřské stěny z roku 1965 včetně několika perspektiv
A to celé ještě jednou:
Zdůraznění dvou základních magnetů
v centru na kopcích.
MODŘE - Památkově historická osa –
Dlouhá jízda – zámek
ČERVENĚ - Sportovně rekreační osa –
Nebíčko - ZOO
V případě Pastýřáku je asi nejdůležitější propojení
spodku Ferraty – Nebíčka – ZOO – palouku s herními
prvky.
A podrobněji s přístupy.
Ta červená je hlavní příjezd – ať
už autem, mikrobusem z některého z parkovišť, nebo parkovacích domů, nebo
jinak. Zeleně asi nejdůležitější propojení,
které má smysl rozvíjet. Pořád mě tu nejvíc zajímá jak tu těch cca 100 000
návštěvníků ZOO (především rodiče s dětmi) na Pastýřáku udržet co nejdéle.
A dosavadní úvahy. Naznačeno
propojení přímo ZOO – Nebíčko (při výstupu ze ZOO tu např. turniket), tmavě
modrá – původní cesta – tam by mi zatím nejlepší přišlo dřevěné molo –
materiál, kterým je dnes ZOO obkrouženo. Žlutá – pokus o navázání na vstup do ZOO
– zkrácení cesty k nebíčku – něco jako drobné aktivity mezi stromy - a fialová
– informační tabule, abychom dali najevo, že život je i mimo ZOO..
A podrobněji:
Příchod na Pastýřák. Nic nenapovídá tomu kam vjíždíme.
Po levé straně ulice E.Destinové končící paloučkem s výhledy.
Břeh cesty eroduje. Zasloužil by si zpevnit nějakou
plazivou zelení. Nálety po obou stranách cesty by se měly čistit. Chodníček po pravé straně silnice by měl probíhat minimálně až k bezpečnému vstupu do ZOO.
Břeh cesty eroduje. Zasloužil by si zpevnit nějakou
plazivou zelení. Nálety po obou stranách cesty by se měly čistit.
Cesta k Nebíčku. Opět – vyřezat
nálety.
Zprava jedna z nejdůležitějších cest od nábřeží od Mototechny – mohl by to pro pěší být nejdůležitější - bezpečný - vstup na Pastýřák.
Zprava jedna z nejdůležitějších cest od nábřeží od Mototechny – mohl by to pro pěší být nejdůležitější - bezpečný - vstup na Pastýřák.
Oranžově zvýrazněny cesty lesem –
mohou to být i dřevěné lávky. Žlutě – atrakce – sochy, informační tabule herní
prvky …
Místo, kde původně bývala studánka.
Určitě by šla obnovit.
Přímá cesta na Nebíčko od ZOO lesem.
Naznačena i propojka nahoru k
turniketu do ZOO.
Hrana, kde končí přímá cesta na
Nebíčko. Pohled ke vstupu do ZOO.
Pohled od vstupu směrem k Nebíčku.
Náletovou zeleň třeba vykácet. Tudy by mohla vést zpáteční cesta pro pěší z
Nebíčka.
A náhled jak by to mohlo
dopadnout..
V ZOO, rovně stará cesta směrem na
Nebíčko.
Pohled plotem na starou cestu.
Místo
v plotu, kde byl turniket, kterým šlo procházet – v návrhu k obnovení
Společenská část ZOO s herními
prvky těsně za vstupem.
A
současná jediná příjezdová cesta směrem dolů
Závěr
Problém si můžeme rozdělit na cestu
nahoru a pak na pohyb
po Pastýřáku.
Pokud jde o cestu
nahoru :
Provoz parkoviště před ZOO je
zejména v letních měsících neúnosný. Ideální stav – parkoviště „dole“ a nahoru
jít pěšky. Parkoviště buď na nábřeží, nebo někde na Teplické. Pro cestu nahou
by bylo i z důvodů bezpečnosti lepší preferovat cestu od nábřeží od Mototechny.
Nástup zpoza železničního mostu by bylo dobré zkultivovat a hlavně ve spodní
části vykácet náletovou zeleň.
Když jsem hledal řešení technické
jak se dostat nahoru, kabel v silnici mi přijde jako řešení skoro až příliš
technicky náročné. Jako variantu jsem uvažoval o výtahu až v Teplické u Černého
Kladna jak tam jsou ve vnitrobloku garáže. Dostali bychom se na palouk na
západním konci ulice E.Destinové. Odtud je to pak jak ke vstupu do
ZOO tak k Nebíčku takřka po vrstevnici. Ideálně by ve vnitrobloku bylo i
parkoviště - po rekonstrukci Teplická až tam budou Podmokly stát za procházku. V případě, že Nebíčko bude využíváno jako
restaurace, privátní osobní dopravě se tu asi nevyhneme. Horský režim, kdy by
tam mohl přijít jen ten kdo tam vystoupá po svých by mu mohl zvednout
atraktivitu - možná.
Pohyb
po Pastýřáku:
Jako prioritu vidím propojení ZOO s
Nebíčkem obnovou a doplněním cest. Náročnější by v tomto ohledu bylo doplnění
turniketu v plotu ZOO a vytvoření nových cest hned v první čtvrtině cesty ze
ZOO na Nebíčko. Vzhledem k tomu, že tudy vede i jedna z hlavních nástupních
cest od Mototechny, nabízí se tu rozvoj dalších především dětských atrakcí v
lese. Jako inspiraci dávám nakonec
nábřeží Maxipsa Fíka v Kadani.
A na samý závěr inspirace - jak s těmi cestami v lese – nábřeží Maxipsa
Fíka Kadaň.
Žádné komentáře:
Okomentovat