Stránky architekta města Děčín

Doc. ing. arch. Ondřej Beneš, Ph.D., Sochařská 12, 170 00 Praha 7 - Letná

mail@ondrejbenes.cz

středa 8. května 2019

Pastýřák

Pastýřák v kontextu města. Z pohledu turistů funguje poměrně dobře. Červená turistická značka má zastávky s odpočívadly, kde je možné posedět. Pro lezce ferraty slouží především jeho východní konec, pro běžce okruhy.  



Problematické to je z pohledu rodin s dětmi a kočárky. Pokud někdo zaparkuje u ZOO, rádi bychom kdyby se tu zdržel déle, aniž by sedl do auta. 









Silnice směrem na Nebíčko je pro pěšáky poněkud nebezpečná – obzvlášť, pokud by časem Nebíčko získalo takový společenský statut, který mu náleží a jezdilo by sem víc aut.



Důležité je také propojení mezi parkovištěm ZOO a západním koncem ulice E.Destinové, kde je mýtina s atraktivními dětskými herními prvky.



Úvahy z šedesátých let:






A ještě detailnější pohled na nejdůležitější část kopce. Jak je patrné z konceptu z roku 1965, centrální „plácek“ v západní části ZOO byl propojen napřímo cestou na východ k Nebíčku, a stejně tak byla strukturou pěšin a cest spojen s okolím na jih a západ. Jak ve své době chtěli řešit problematiku tolika vstupů do areálu se mi ověřit nepodařilo – je to nejslabší stránka celého návrhu.  Řešením by ale mohlo být použití branky pouze pro výstup.

Na této nové pěšině by bylo dobré doplnit nějaké atrakce jako třeba alej soch z řezbování, nebo lesní altán na půli cesty (mezi ZOO a Nebíčkem) apod. 



A ještě jednou celkový pohled na koncept Pastýřské stěny z roku 1965 včetně několika perspektiv





A to celé ještě jednou:


Zdůraznění dvou základních magnetů v centru na kopcích.
MODŘE - Památkově historická osa – Dlouhá jízda – zámek
ČERVENĚ - Sportovně rekreační osa – Nebíčko - ZOO




V případě Pastýřáku je asi nejdůležitější propojení spodku Ferraty – Nebíčka – ZOO – palouku s herními prvky.




A podrobněji s přístupy. 



Ta červená je hlavní příjezd – ať už autem, mikrobusem z některého z parkovišť, nebo parkovacích domů, nebo jinak. Zeleně asi nejdůležitější propojení, které má smysl rozvíjet. Pořád mě tu nejvíc zajímá jak tu těch cca 100 000 návštěvníků ZOO (především rodiče s dětmi) na Pastýřáku udržet co nejdéle. 



A dosavadní úvahy. Naznačeno propojení přímo ZOO – Nebíčko (při výstupu ze ZOO tu např. turniket), tmavě modrá – původní cesta – tam by mi zatím nejlepší přišlo dřevěné molo – materiál, kterým je dnes ZOO obkrouženo. Žlutá – pokus o navázání na vstup do ZOO – zkrácení cesty k nebíčku – něco jako drobné aktivity mezi stromy - a fialová – informační tabule, abychom dali najevo, že život je i mimo ZOO..


A podrobněji:


Příchod na Pastýřák. Nic nenapovídá tomu kam vjíždíme. Po levé straně ulice E.Destinové končící paloučkem s výhledy.


Břeh cesty  eroduje. Zasloužil by si zpevnit nějakou plazivou zelení. Nálety po obou stranách cesty by se měly čistit. Chodníček po pravé straně silnice by měl probíhat minimálně až k bezpečnému vstupu do ZOO.


Břeh cesty  eroduje. Zasloužil by si zpevnit nějakou plazivou zelení. Nálety po obou stranách cesty by se měly čistit.


Cesta k Nebíčku. Opět – vyřezat nálety. 
Zprava jedna z nejdůležitějších cest od nábřeží od Mototechny – mohl by to pro pěší být nejdůležitější - bezpečný - vstup na Pastýřák. 


Oranžově zvýrazněny cesty lesem – mohou to být i dřevěné lávky. Žlutě – atrakce – sochy, informační tabule herní prvky …


Místo, kde původně bývala studánka. Určitě by šla obnovit.


Přímá cesta na Nebíčko od ZOO lesem.

Naznačena i propojka nahoru k turniketu do ZOO.




Hrana, kde končí přímá cesta na Nebíčko. Pohled ke vstupu do ZOO.


Pohled od vstupu směrem k Nebíčku. Náletovou zeleň třeba vykácet. Tudy by mohla vést zpáteční cesta pro pěší z Nebíčka.

A náhled jak by to mohlo dopadnout..


V ZOO, rovně stará cesta směrem na Nebíčko.
Pohled plotem na starou cestu.


Místo v plotu, kde byl turniket, kterým šlo procházet – v návrhu k obnovení



Společenská část ZOO s herními prvky těsně za vstupem.


A současná jediná příjezdová cesta směrem dolů


Závěr


Problém si můžeme rozdělit na cestu nahoru a pak na pohyb po Pastýřáku.
Pokud jde o cestu nahoru

Provoz parkoviště před ZOO je zejména v letních měsících neúnosný. Ideální stav – parkoviště „dole“ a nahoru jít pěšky. Parkoviště buď na nábřeží, nebo někde na Teplické. Pro cestu nahou by bylo i z důvodů bezpečnosti lepší preferovat cestu od nábřeží od Mototechny. Nástup zpoza železničního mostu by bylo dobré zkultivovat a hlavně ve spodní části vykácet náletovou zeleň. 


Když jsem hledal řešení technické jak se dostat nahoru, kabel v silnici mi přijde jako řešení skoro až příliš technicky náročné. Jako variantu jsem uvažoval o výtahu až v Teplické u Černého Kladna jak tam jsou ve vnitrobloku garáže. Dostali bychom se na palouk na západním konci ulice E.Destinové. Odtud je to pak jak ke vstupu do ZOO tak k Nebíčku takřka po vrstevnici. Ideálně by ve vnitrobloku bylo i parkoviště  - po rekonstrukci  Teplická až tam budou Podmokly stát za procházku.  V případě, že Nebíčko bude využíváno jako restaurace, privátní osobní dopravě se tu asi nevyhneme. Horský režim, kdy by tam mohl přijít jen ten kdo tam vystoupá po svých by mu mohl zvednout atraktivitu - možná. 



Pohyb po Pastýřáku:
Jako prioritu vidím propojení ZOO s Nebíčkem obnovou a doplněním cest. Náročnější by v tomto ohledu bylo doplnění turniketu v plotu ZOO a vytvoření nových cest hned v první čtvrtině cesty ze ZOO na Nebíčko. Vzhledem k tomu, že tudy vede i jedna z hlavních nástupních cest od Mototechny, nabízí se tu rozvoj dalších především dětských atrakcí v lese.  Jako inspiraci dávám nakonec nábřeží Maxipsa Fíka v Kadani.



A na samý závěr inspirace  - jak s těmi cestami v lese – nábřeží Maxipsa Fíka Kadaň.



Žádné komentáře:

Okomentovat