Zápis z ze schůzky „Pracovní ČVUT
06“ konané dne 26.7.2019 v objektu podmokelského magistrátu (na ČVUT Děčín
se dělaly podlahy).
pro info - červeně něco z připomínek.
Účastníci:
za město
Děčín: Raška (hodina), Smíšek (dvě hodiny), Beneš za
ČVUT: Scháno ostatní: Kučera (Plán udržitelné mobility –
SUMP) plus jeho dva spolupracovníci schůzka (začala po desáté a
ukončili jsme ji před druhou)
Témata: 1) vytipovávání
míst pro měření rychlosti v DC 2) páteř levého břehu 2a)
centrální místo v Chrochvicích na křížení Chrochvické a Krásnostudenské 2b) Dělnická
ulice a okolí Šišáku 2c) parky u Sněžníku 2d)mezi
autobusákem a nádražím, řešení MHD 3) páteř pravého břehu 3a)Lázeňská
ulice, vstup na Dlouhou jízdu až po ulici 2.polské armády 3b)řešení
Obloukové ulice 3c) ulice
U Plovárny a Mariánská louka 4)
problematika řešení Křížové ulice – doprava, předzahrádky, koncepční úpravy 5)úvahy o dopravě
v Děčíně pokud bychom uzavřeli, nebo omezili, propojení Masarykovo náměstí
– Labské nábřeží 6)Doplnění
– jednání o ÚP
add1) vytipovávání míst pro měření
rychlosti v DC Pan Scháno představil možnosti, kde by v DC šlo
umístit zařízení pro měření rychlosti. (mj.části Teplické, Litoměřická,
Kamenická, otázka Dělnícká a další). Důležitým momentem pro pozice měření je,
aby úsek působil jako intravilán obce – zastavěné území – abychom se nedostali
do podobných problémů jako Varnsdorf, kde se záměrně rychlost měří v těch částech,
které lze vnímat jako volnou krajinu
Je
to nutné? Jako mít stabilní radary, myslím, že namátkové měření je asi výchovně
účinnější, ale nejsem expert
add2) páteř levého břehu Pravý i levý břeh jsme projížděli opět
zvlášť. Na levém břehu – mezi Želenicemi a Podmokly jme řešili především jak s cyklisty,
abychom podpořili přívětivost této osy jak pro ně, tak i pro chodce. Děle jsme
řešili problematická místa jako okolí autobus zastávky v Želenicích,
vztahy v okolí parku před Sněžníkem, nebo koncept nástupních míst veřejné
dopravy.
add2a) centrální místo v Chrochvicích
na křížení Chrochvické a Krásnostudenské Je to jedno z míst které pan
náměstek Němeček označil jako tzv.nebezpečné (mj. vedle předprostoru
podmokelského nádraží, malého parku u zastávky Myslbekova, parku před
Sněžníkem, nebo parku u Zámeckého rybníka a zeleně mezi dětským hřištěm a
Mar.loukou.
Na křižovatce
v Želenicích bychom minimálně měli probrat keře. Nejhorší je to východně
od Želenické – ty přerostlé jalovce. Základním konceptem by bylo prostor před
býv.kult domem a jižně od něj umístěných objektů služeb otevřít v parteru až
k ulici, doplnit místo keřů stromy – vysokokmeny. Poskytovaly by stín, klima
a intimitu, ale bylo by pod nimi vše vidět. Součástí by pak mohla být i korekce
velikosti zpevněných povrchů mobiliáře atd. Nejdůležitější je ale první krok – zpracovat
koncepční studii, abychom věděli jak k tomuto veřejnému prostoru
přistoupit abychom si vydefinovali místa pro novou zeleň, kterou bychom
postupně mohli realizovat během tzv.náhradních výsadeb. Koncepční studie – za účasti
krajinářského architekta – může být zpracována v rámci Tvoříme Děčín, nebo
když se k tomu naskytne obdobná příležitost. Její součástí by mělo být
zaměření a pak i dendrologický průzkum.
To
by bylo pěkné, lesík z vysokokmenů
V této oblast
by bylo dobré prověřit propojení spodní části Bažantnice směrem na ulici Cihelnou.
Vytvořili bychom tak paralelní komunikační trasu do centra mimo hlavní auty
zatíženou trasu a hlavně bychom zapojili spodní část Bažáku, kde v minulosti
byla vodní tvrz. Bažák je tu zarostlý náletovou zelení a těžko prostupný.
Minimum by bylo ze všech stran Bažák v této části otevřít. Měli bychom
také prověřit propojení západně od Sport Clubu Želenice – jeho propojení s ulicí
školní – je to trafačka co tam stojí v cestě? Je využívána? Opět – záměr je
pro pěší a hlavně školáky učinit s niminálními prostředky tuto část obyvatelnější.
Kdyby se nám pak podařilo najít propojení křižující jak již zmíněnou Školní,
tak U Tvrze do Bažáku, mohlo by to být hodně zajímavé – i pro budoucí úvahy o
jeho(Bažáku) revitalizaci. Obnova cest
okolo ulic Cihelné a Nedokončené je součástí nyní soutěžených projektů Tvoříme
Děčín – tyto úvahy by na to navazovaly.
Už
jsem tam dlouho nebyla,ale myslím, že kudy se chodí, tam je vyšlapaná
stezka..stačí je respektovat, ne?...myslím jako při trasování J
Okolo
vodní tvrze je archeologická lokalita, tam cesty jen nasypávat, nikoli „kufrovat“ …jinak, tam byla kdysi taky
stezka…mezi kancelářskou budovou a garážemi do lesíka, směrem k zastávce
na autobus
add2b) Dělnická ulice a okolí Šišáku U Dělnické jsme dlouho řešili jak se k ní
postavit. Nejsou tam všude chodníky a tam kde jsou nemají jednotnou šířku.
Prověřování šířkových poměrů vyvolal požadavek na zapojení cyklistů – řešení vyhrazených
pruhů.
Kacířská
myšlenka – co zúžit chodníky na minimum, trochu zúžit silnici (jezdilo by se
pomaleji) a nevyšlo by pak na jízdní pruhy pro cyklisty?..přijde mi, že chodníky
jsou tam na straně u fabrik dost široké a tolik lidí už tam dnes ani nechodí,
krom spoluobčanů z Krátké ul. J
Otázka tedy zda
zrušit na jedné straně chodník a v obou směrech doplnit samostatné a
bezpečné cyklopruhy, nebo zachovat chodníky po obou stranách a cyklisty vést v jízdní
dráze.
Nakonec jsme
se vlastně jednomyslně shodli na tom, že je nezbytné nechat chodníky po obou
stranách, aby ulice byla brána stále jako městská ulice. Pokud by byl chodník
jen na jedné straně, převážilo by vnímání a chování se na ulici jako někde na
předměstí a měli bychom pak i velký problém s přesvědčováním, že je to
město a že místo benzínky a garáží pod parkem okolo Thunské kaple by měly být
městské domy, služby a vybavenost a ne bungalovy satelitu.
J je třeba zjistit, kdo má zájem tam stavět, pak můžete, po zvážení
všech okolností, tohle plánovat, ale bylo by to pěkné, použila bych mnou
nenáviděný název viladům, tak něco takového by tam bylo pěkné..jen nevím,zda by
se podařilo vyrvat lidem ty staleté zahrádky (jedna z nejstarších koloniií
v DC)
Při
koncipování nových cyklopruhů je prostě třeba už myslet jak v této části
města propojit požadavky na obytný a zároveň průmyslový charakter území.
add2c) parky u Sněžníku Opět jsme probírali řešení Koziny i
tras cyklo v této části města. Pro Kozinu dle vyjádření pana Smíška po
jednáních, které vedl přichází v úvahu dnes už jen využití pro
cyklostezku. Výhodou by bylo kdyby mezi DC a Jílovým šla využít i pro záchranný
systém.
To
by asi i šlo, ne?..vždyť to těleso dráhy je dost široké a myslím, že by tam
mohly být i nějaké zálivy – výhybny..
Kozina by
mezi Pivovarem a nádražím stále vedla jako tzv.hlavní – tedy aby byla pokud možno co nejjasnější. Ve hře jsou zatím trasy
– vedle železniční trati na náspu, za Albertem a pak překonání Pětimostí ve
výšce. Další možností je mezi ulicemi Ruská a Hankova rampa dolů – místa je tam
dost – a pak opět za Alebertem a dál jak předchozí varianta. Možné je i
křižovat ke křižovatce Podmokelská Bezručova a pak podél Jílováku po rovině k Pětimostí
a stejně jako u předchozích variant podjet těleso nádraží.
Moment sjezdu z náspu
koziny bude asi vždycky trochu problém ..
Pokud by v rámci
Tvoříme Děčín prošel výtvarný zásah naproti Sněžníku, řešili bychom – a koordinovali
– podrobněji tuto část parku. Jinak na park by měla být zpracována dendrologie
a pak prověříme jak vypracovat studii (pan primátor na jedné poradě projektů navrhl
soutěž).
Že
by se ten chuděrka konečně dočkal? .. že by z něj byl zase frajer a ne
uplivanec a psí záchod?
Obdobně –
alespoň v hrubých rysech bychom měli řešit i pak nad autobusákem – jsou tam
„hnízda“ s bezdomovci.
DTTO – tady by se mi líbil vysoký les J … jinak tam byla plánována
i zástavba podél Podmokelské a Hankovy – dostavba bloku
add2d)mezi autobusákem a nádražím,
řešení MHD břehu V konceptu SUMPu byla i varianta že by ulice před
nádražím byla bez aut. Tuto variantu jsme v rámci tohoto jednání domýšleli
až tak, že jsme probírali možnost, že bychom sem pak přesunuli komplet
autobusák – přímo před vlakové nádraží a patrně by stačilo po každé straně jen
v jedné linii. Tedy nejen MHD, ale i dálkové busy. Na jednom místě by pak
byla jak železnice, tak veškerá možná hromadná veřejná dopravní propojení. Určitě
by pak bylo výhodné navýšit kapacitu přilehlého parkovacího domu – udělat tam
pár pater navíc alespoň pro kola – bylo by to zcela nejjednodušší - je ale v soukromých
rukou.
Druhou
variantou je stále ponechat autobusák tam kde je, bylo by ale pak nezbytné propojovací
cestu udělat tzv. komfortní. Tedy
abychom propojení neřešili jen jako technický problém, ale aby to byl dobrý kus
města.
Co
do ul. Plzeňská a dál přes Podmokelskou a park a třeba i přes tu letitou díru
po domě za ohradou vedle pošty…
Mimořádně
důležitá byla informace, kterou přednesl pan Smíšek, že pěší doprava nestojí
město nic, už cyklodopravu město dotuje – ale jen zlomkem nákladů cyklisty.
Hromadná doprava je městem dotována cca násobkem nákladů co vydá
cestující, a individuální automobilovou dopravu
město dotuje cca desetinásobkem toho, co vydá automobilista.
Co je tedy
důležité? Městu se vyplácí investovat do „pěšáků“ – aby lidé vnímali blízkost
fyzickou i mentálně – aby veřejné prostory byly tak komfortní, že by lidé nepociťovali
potřebu jezdit autem – obzvlášť, pokud se třeba v DC pěšky od Střelnice ke
kavárně Jordan v Podmoklech dostaneme za dvacet minut.
A stejně tak
se městu vyplácí investovat do vnitřní infrastruktury pro cyklisty. Ne do tzv. „cyklostezek“
ale do uzpůsobení města pro pohyb na kole, možnosti bezpečně odložit kolo –
nejen pro turisty, možnosti pronajímání a půjčování kol.
Kromě výše
zmíněné úvahy o parkhausu navýšením toho u Korálu, jsme u uvažovaných v okolí
autobusáku a Albertu probírali jejich možnosti pěšího napojení na další uzlovou
strukturu veřejné dopravy.
U
autobusáku je takové hnusné místo – zadní bývalý dvůr pošty, zbytky původní
zástavby a ta jáma vedle pošty plus to hřiště a parčík s hnízdy BD.
Jdete-li na poštu, musíte létat, autem se tam parkuje těžko…tam by parkhaus
šel, bylo by to složité,ale myslím, že neřešitelné to není..
add3) páteř pravého břehu
Stejně jako
do páteře levého břehu jsme se pustili do páteře břehu pravého. Nutno
podotknout, že měřítko a vzdálenosti mezi Masarykovým náměstím, Obloukovou a
sportovně komerčním centrem je menší – vše je pro pěší daleko lépe dostupné - než
vzdálenosti u páteře břehu levého.
I pokud
bychom redukovali dopravu průtahovou přes Masryk. nám., pro auta by jako páteř
v každém případě zůstaly ulice Pohraniční, 2.polské armády, 17.listopadu a
Provaznická. Oblouková je pro preferanci aut nezbytná jihovýchodně od
křižovatky s Provaznickou.
V části mezi
Masaryk nám. a 2.polské armády je nezbytné parkování a dopravu regulovat.
Asfaltové plochy jsou obrovské a na každém volném místě je parkoviště. Pokud bereme historické náměstí a komerčně
sportovní centrum jako dvě centra s požadavkem na nejkomfortnější
propojení – pět pro pěší - dnes tomu tak zcela není. Jak pro pěšího, tak pro cyklistu
je to překážková dráha – v porovnání s tím jaký propojení má
potenciál.
add3a)Lázeňská ulice, vstup na Dlouhou
jízdu až po ulici 2.polské armády
Opět jsme
probírali možnost redukce dopravy v Lázeňské ulici. Postupně si vyjasňujeme
organizaci dopravy na Zámeckém náměstí i v ulici Fugnerově. Zkusíme
zpracovat možnosti jak přidat prostor pěším – obzvlášť jižní strana Fugnerky je
nyní pro pěšáky nepřijatelná.
add3b)řešení Obloukové ulice
Vedle okolí
ČVUT jedno z nejproblematičtějších místa na páteři pravého břehu.
Prvním krokem
prověření Obloukové ulice bude zjišťování intenzit dopravy v obou směrech.
Jedním z možností jejího řešení by bylo učinit ji jednosměrnou směrem z města.
Oblouková by tam mezi ulicemi Fugnerova a Provaznická mohla být také daleko víc
„pro lidi“. V trase od Masarykova náměstí po sportovně komerční centrum je
to vedle Zámeckého náměstí nejproblematičtější místo. U obou těchto míst je ale
možné změnou organizace dopravy a drobnými stavebními úpravami dosáhnout
slušných výsledků.
A
co postavit parkhaus o linii Fügnerova – v tom pseudoparku – trojúhelník
mezi nových chodníkem a křižovatkou..ale to asi bude málo místa --- bývala tam
kdysi zástavba
add3c) ulice U Plovárny a Mariánská
louka
Tyto úvahy se
neobejdou bez hledání místa pro parkhaus na jedné straně v kombinaci se
zlepšováním ostatních druh dopravy tak, aby řešení bylo levnější – viz výše o
nákladech na jednotlivé druhy dopravy. Vedle parkhausu na Labské před knihovnou
(pozor ale maxiálně v šířce bývalého ČESPLa), na nábřeží nad křižovatkou
Labská a Čsl.armády, u haly Arexu pod Kaštanovou ulicí, případně v rámci východního
nádraží jsme otevřeli i otázku kombinovaného parkovacího domu mezi dnešním
Úřadem práce a Lázněmi. Pokud by vstup na Mariánskou louku byl zároveň i
uličkou pod Zahradním čínským pavilonem a lávkou přes potok ze Zám.rybníka,
stálo by za to tuto úvahu prověřit.
add4) problematika řešení Křížové ulice – doprava, předzahrádky, koncepční úpravy
Lázně
i ÚP jsou dost dominantní budovy…parkhaus bych viděla tak v místě té nízké
přístavby u lázní, ale stejně si to neumím moc představit, možná nastavit o
patro to parkoviště u ÚP (směrem ke trati)
Tady
u haly v Maroldovce se dvoupatro vysloveně nabízí…
add4) problematika řešení Křížové ulice – doprava, předzahrádky, koncepční úpravy
Do Křížovky
bude vždy vjezd pouze ze Zámeckého náměstí. Další koncepční úvahy k tématu
viz: http://decinarchitekt.blogspot.com/2019/06/blog-post.html
na konci. Jako výchozí moment paní Hořáková (krajinářská architektka)
zpracovává kompletní nabídku až po realizaci.
add5)úvahy o dopravě v Děčíně pokud
bychom uzavřeli, nebo omezili, propojení Masarykovo náměstí – Labské nábřeží
Současnou
dopravní situaci na kruháku u Lidlu u pětiměstí je možné brát jako testovací
pro případ, že bychom uzavřeli, nebo omezili dopravu mezi Masarykovým náměstím
a Labským nábřežím. Hrozící špičkový výpočtový převis 300aut u Lidlu se v reálu
nepotvrdil a zdá se že někteří z těch, kdo by standardně použili auto,
využívají jiný druh dopravy.
Já
bych to nedělala, jet na Jalůvčí nebo do Žlebů přes nový most…Na pravém břehu je pro tento případ nejužší hrdlo kruhák směrem na Starák pod Novým mostem, kde je nyní největší problém čekání aut ve směru od Zámeckého rybníka. Probírali jsme možnost tzv. turbo pruhu před tímto kruhákem, kdy by ti co jedou na most na kruhák vůbec nevjeli a nebránili těm, co míří směrem na Boletice. Prověříme.
Turbopruh
dobrej
Ostatní
problémy této křižovatky na pravém břehu jsou řešitelné např. semaforem při
výjezdu od Kocandy – toto řešení by zase prospělo autům, která od Ústí sjíždějí
z Nového mostu.
Nevím,
řešit by to chtělo,ale zrovna semafor..nevím, možná by stačilo pořádně
namalovat pruhy…
Souhrnně lze zkusmo
říci, že i pokud bychom zcela zavřeli průjezd přes Masarykovo náměstí pro
nemístní dopravu rezidentů, a daleko více bychom pro auta akcentovali využití
Nového mostu v kombinaci se zlepšením propojení obou center měst trasou
Tyršova mostu a do budoucna i po lávce podél mostu železničního – Nový most i
jeho obě dvě předpolí by možný zvýšený nápor automobilové dopravy – při současné
intenzitě - unesl. Pokud bychom realizovali další opatření (vedle zlepšení průchodu
pro pěší a s tím souvisejícího komfortu pobytových kvalit veřejných
prostranství, to samé pro cyklisty jezdící po městě na kole, jako i mhd) nemusíme
se dopravního kolapsu obávat. Odchytání veškerých souvislostí ale bude ještě
dlouhé a náročné.
Add6)Doplnění – o jednání o ÚP
Na popud městského
architekta tajemník města vyvolal 9.7. schůzku za účasti – Anděl, Raška,
Singolová, Šejnohová, Zajíček, Beneš.
Cílem bylo
vyjasnění pozice MA v rámci režimu tzv.pověřeného zastupitele. MA
referoval o problematice pořizování nového Stavebního zákona (kterého se
prostřednictvím svého doktoranda účastní) i o aspiracích, které by nový
Stavební zákon mohl naplnit, pokud by samosprávy byly v oblasti územního
plánování „otužilejší“ na zodpovědný přístup.
Územní
plánování by nebylo bráno jako problematika expertní, které nikdo nerozumí, ale
byla by každému srozumitelná a každý by v něm dokázal najít své místo. V tomto
procesu je obecně vnímána pozice městských, obecních architektů a kanceláří
(IPR a další) jako mimořádně důležitá. Prubířským kamenem se v tomto ohledu
může stát projednávání přivaděče na D8.
Zápis
dne 29.7.2019 provedl Ondřej Beneš
Další
schůzka nebyla dohodnuta – návrh 6.9., 10:00 opět v jednací místnosti pana
Drobného na ČVUT sekce „A“.
Odkaz
na zápisy ze starších jednání:
Žádné komentáře:
Okomentovat