Stránky architekta města Děčín

Doc. ing. arch. Ondřej Beneš, Ph.D., Sochařská 12, 170 00 Praha 7 - Letná

mail@ondrejbenes.cz

středa 11. srpna 2021

Úprava předzahrádek

Převzato z prezentace, kterou jsem pro město připravil ke dni 29/05/2019

Prokopka

Původní stav Prokopky převzatý z katastrální mapy:


Výchozí schéma konceptu předzahrádek v části Prokopky svázané s Husovým náměstím. Podél fasády by u této výchozí varianty bylo 75cm pro potřeby prezentace provozoven, pak průchod 150cm, pak až po obrubník k vozovce by pokračovaly předzahrádky. 

Předpokládáme, že vlastní centrální prostor Husova náměstí bude využíván v režimu a variantách rozpracovávaných rearchitekty v souladu s vítězným soutěžním návrhem. Předzahrádky na chodnících přiléhající k jednotlivým provozovnám by se pak měly týkat především požadavků požadavků přilehlých obchodů podniků a služeb. Tuto problematiku by bylo mimořádně výhodné s těmito provozovateli otevřít napřímo a co nejdříve. Je to činnost, které by se vzhledem k mimořádnosti realizace pilotní etapy Podmokel mělo ujmout oficiálně město. Je to cesta, která by v lokalitě zapojením místních případnými úpravami, korekcemi a doplněními dokázala celkovou kvalitu revitalizace posunout na vyšší úroveň. Nejednalo by se pouze o  práci s předzahrádkami, ale i vývěsními štíty, reklamou a podobně.


Přístup k Prokopce od magistrátu. Ruská ulice bude revitalizována až během pěti, deseti let. zde na snímku podél úzkého chodníku není parkování, rearchitekti mají zpracovanou komplexní studii dopravy Podmokel zahrnující výrazné zlepšení pobytových kvalit míst, kde se očekává revitalizace v delším časovém horizontu. Prověření těchto podkladů je stále výhodným výchozím bodem při revizi dopravního řešení celých Podmokel - jak ve stavu před revitalizací, tak z pohledu finálního stavu.


Místa na Prokopce, kde moc zájmu, ale především prostoru, na předzahrádky nebude:


Reklamní nápisy na domech. Společně vytvářené zásady práce s reklamou by měly být jednoduché a srozumitelné tak, aby mohly být obecně akceptovány:


Jedna z možností jak rozšířit obchod na ulici. Pokud by byla stanovena linie cca 75cm od fasád podél celé ulice, každý obchod by tohoto prostoru mohl využít dle svého uvážení:


Prostor před kavárnou Jordan. Původně byla celá předzahrádka kavárny přiřazena k fasádě. 


Velkorysý prostor před kavárnou Jordan. 


Naznačení rozvržení chodníku tak, že je nejprve 75cm od fasády potenciálně "nepochozí" pak vlastní komunikační pruh chodníku 150cm a pak využitelný zbytek směrem k vozovce:


Zaplnění vybavením pak může v náhledu vypadat nějak takto. U předzahrádek bychom nejraději doporučovali aby nebyly na dalších dřevěných pódiích, ale aby byly stoly a židličky umístěné rovnou na dlažbě chodníku, která je pro to uzpůsobená. 


A takto dopadne redukce předzahrádky Jordanu při realizaci cyklostojanů dle projektu revitalizace. Dojde k radikálnímu zmenšení předzahrádky:




Pohled ze vstupu do kavárny na druhou stranu:


A zde na dlažbu nakreslené schéma průběžné linie chodníku. Určitě by dále šla prověřovat varianta, ve které by tato linie "uskočila" a širší prostor předzahrádky by byl přimknut přímo k fasádě:

Napravo je vidět z větší části polepená výloha. V rámci debat a přípravy jak detailněji pracovat s veřejným prostorem by bylo možno také doporučovat maximální zalepení skel výloh, například třicet procent, aby výlohy byly i nadále výlohami:


Pohled na širší část chodníku přimykající se k Husovu náměstí z východní strany:


Loga firem na objektech by zásadně měla respektovat architektonické členění domů. Zde provozovna Kebbu jde poněkud proti. Naopak loga ETY i PAPÍRNICTVÍ jsou zasazena příkladně:




Přes poměrně nadsazenou reklamu provozovny Pizzy jsou u tohoto domu loga také celkem adekvátní.  



Skvěle řešené PAPÍRNICTVÍ, ETA:



Zde vlastně přirozeně vzniká, co by možná bylo nejlepší. Zboží vystaveno podél fasád, pak průchod a pak opět možnost prezentace.








Poznámka: součástí prezentace není další mobiliář jako jsou lavičky, nebo cyklostojany. Prezentace byla provedena v době, kdy bylo otevřením problematiky s místními - majiteli i provozovateli - ještě možno korigovat, byť třeba jen mírně, finální stav. Bylo to ale v době, kdy se místní většinou ani nemohli připravit na to, jaká výkopová práce na ně čeká druhý den a tomu přizpůsobit své podnikání.  

Žádné komentáře:

Okomentovat