Stránky architekta města Děčín

Doc. ing. arch. Ondřej Beneš, Ph.D., Sochařská 12, 170 00 Praha 7 - Letná

mail@ondrejbenes.cz

pátek 10. září 2021

Třetí most v Děčíně pro auta

V rámci práce na "Infrastrukturní studii Ústí z pohledu kraje" ( https://rskuk.cz/files/Uhelne-regiony/Studie_verze-1.10.2020_opti.pdf  )  pro kterou jsem loni připravil zadání, inicioval ji, prosadil, vysoutěžil zpracovatele a "odkoučoval" ji až po provádění finálních korekcí, jsme dospěli k závěru, že je nezbytné prověřit v Děčíně další most pro automobilovou dopravu. 

Jde o to, že dle krajských strategických úvah (ZUR) Děčínem prochází a bude procházet ještě více (po realizaci některé z variant propojení Děčína s dálnicí D8) hlavní východozápadní propojení kraje. 

Nový most v centru města by tak ještě více měl být využíván jako průtah až dálničního typu, kde je ale zároveň koncentrována lokální obslužná doprava. Dopravně nezatíženější a nejhorší jsou tak obě místa napojení mostu - "kruháky" u Benziny a u Lidlu. Pro obě dvě tyto křižovatky se nám podařilo najít ve spolupráci s děčínskou dopravní ČVUT řešení, které by je mělo zkapacitnit pro hladší průjezd. Tato řešení jsou už v projekční přípravě. 

Jsme ale přesvědčeni, že do budoucna nebude ani toto opatření dostatečné. Je třeba prověřit třetí silniční most v Děčíně. Dopravní specialisté navrhli tento postup. Důležité je, že návrh je nezbytné pojímat šířeji - spolu s řešením dopravy v Ústí: 


Investorská příprava by byla stejná u obou staveb (v Děčíně i Ústí) , kde předpokládáme investora ŘSD – oba obchvaty předpokládáme jako přeložky silnic I. třídy a to následovně:

·        Obchvat Děčína – by byla přeložka I/13

·        Obchvat ÚNL – by mohl být jako I/62 – bude protažena tunelem a ukončena na D8

 

U obou záměrů rovněž vycházíme z faktu, že nejsou územně stabilizované, prověřené a není odůvodněna jejich ekonomická rentabilita.

Teoreticky je o trochu dále obchvat Ústí nad Labem, který je součástí územního plánu města – plocha územní rezervy.

 

– v takovém případě je potřeba stavební záměr předjednat s investorem – ten bude pravděpodobně požadovat odůvodnění stavby.

-      čili bude nutné ověření dopravním modelem – dopravní prognózy a průzkumy

Časový rozsah: 3 – 6 měsíců

Cena: 1 – 2 mil podle rozsahu

 

- a následně komunikovat s DOSS

 

- zanesení do ZÚR

 

 

dále následují kroky:

 

-      Stavební záměr je potřeba si prověřit studií proveditelnosti, která může a nemusí prověřovat více variant – zhodnocuje možné vedení trasy, napojení na stávající dopravní infrastrukturu z hlediska územní průchodnosti, střetů s prvky životního prostředí, posouzení z hlediska dopravní účinnosti, ekonomické posouzení záměru. Na základě multikriteriálního hodnocení se vybere výsledná varianta, která bude podkladem pro zákres do územně plánovacích dokumentací a další projednání.

Časový rozsah: 12 – 24 měsíců podle rozsahu

Cena: 0,5 – 3 mil podle rozsahu

 

-      bude detailněji zpracovaná územně technickou studií.

Časový rozsah: 6 - 12 měsíců podle rozsahu

Cena: 0,5 – 3 mil podle rozsahu

 

 

-      Zanesení vybrané varianty do územního plánu, včetně vyhodnocení SEA

Zanesení pravděpodobně nebude možné pouze změnou územního plánu, neboť obchvat v obou městech mění dopravní koncepci platného územního plánu. Takže nový územní plán

Časový rozsah: 3 roky - ??

Cena: 10 - 15 mil

 

 

-      Dokumentace pro územní rozhodnutí, včetně vyhodnocení vlivu na životní prostředí EIA

Časovou a finanční náročnost lze velmi těžko stanovit, neboť se bude odvíjet od počtu inženýrských děl na trase (mosty, tunely, přeložky IS…)

 

 

 

Další stupě zatím nemá cenu popisovat.

 

 

5.10.2020

 

Mgr. Lenka Želechovská
M: 608 266 890
lenka.zelechovska@afry.com

AFRY CZ s.r.o.

Oddělení dopravního inženýrství a plánování
Magistrů 1275/13

140 00 Praha 4

 

Žádné komentáře:

Okomentovat