VZTAH - ÚSTÍ NAD LABEM - DĚČÍN
verze 01a - 07/2018
OBSAH:
1) PŘEDMLUVA
2) ÚVOD
3) ÚSTÍ NAD LABEM
4) DĚČÍN
5) ČEHO SE OBÁVAT
6) DALŠÍ MOŽNOSTI SPOLUPRÁCE SEVERU
7) GRAFICKÉ PŘÍLOHY
KONKRÉTNÍ ŘEŠENÍ
1) PŘEDMLUVA
2) ÚVOD
3) ÚSTÍ NAD LABEM
4) DĚČÍN
5) ČEHO SE OBÁVAT
6) DALŠÍ MOŽNOSTI SPOLUPRÁCE SEVERU
7) GRAFICKÉ PŘÍLOHY
KONKRÉTNÍ ŘEŠENÍ
1) PŘEDMLUVA
(Použit text z přednášky - Ondřej Beneš, Oldřich Ševčík: „Architektura,
urbanismus a automobilismus“ čili polemika s jednoduchými řešeními. Celý text zde: http://stempelbenes.blogspot.com/2015/10/architektura-urbanismus-automobilismus.html )
Francouzská spisovatelka G. Sandová napsala, že lidi
lze dělit podle toho, zda touží žít v chalupě nebo v paláci, filosof
G. Bachelard ji upřesnil, „každý z nás má své chvíle touhy po chalupě a po
paláci“. S auty je to stejné, máme chvíle, kdy toužíme po terénním voze,
který všude projede a máme chvíle, kdy zatoužíme usednout za volant
posledního modelu sportovního Porsche a ujíždět třeba po panamerické dálnici –
kdyby Porsche i dokonalá dálnice byly po ruce. Architektura i automobily dokáží
uspokojovat široké spektrum našich potřeb/aspirací. Můžeme jezdit „městskou
hromadnou dopravou“ i osobním vozem, můžeme bydlet v bytě na panelákovém
sídlišti i v rodinném domě. Do
architektury i automobilismu je „vepsán“ jak individualismus
moderní doby, tak jeho protiváha – různé
formy kolektivismu. A možná
i něco podstatnějšího: jak
na jedné straně potřeba
identifikace s místem, touha po útočišti, po bezpečí
a nalézání jistot v „zakotvení v místě a čase“, tak na druné
straně i ona úžasná pohyblivost
člověka moderní doby.
.. stroj z dob, když benzín ještě voněl….
… v
každé kultuře má poezie automobilové dopravy své příběhy...
….digitální poezie je ale zase něco úplně jiného….
….digitální poezie je ale zase něco úplně jiného….
Mimořádná
kvalita zapojení a respektování krajiny už meziválečné německé dálniční sítě
V
českém prostředí jde v lepším případě stále pouze o mimořádně kvalitní
inženýrské dílo vnímané jako tvrdá intervence do krajiny.
Letiště
z poválečné doby rozmachu letectví (NY JFK)
Dnešní
symbol mobility, který už lidské měřítko
postrádá . V okamžiku vplutí obřích osobních
lodí do benátské laguny je tento kontrast ještě výraznější.
A k
tomu jeden z největších kontrastů – švýcarské stavby Petera Zumthora
– citlivě vetkávané do kulturního a krajinného kontextu.
A kde
brát dnes inspiraci při složitých konverzích průmyslových předměstí,
konstituování nových dopravních uzlů a hledání nových funkcí? Kromě Porůří,
nebo Belgie určitě v Londýně. Na snímku Tate
Modern,
snad ještě pozoruhodnější je ale okolí tamní železniční stanice St.Pancreas.
Pro perspektivní řešení relace
„chodec – město - automobilismus“ činí změny v životním stylu vázané na
proměny komunikace ( webová síť, internet) víc než happening, který se vysměje a na velmi omezenou
dobu „zatočí“ s neúnosnou dopravní rekvencí. Řečeno metaforou:
Místo malé nahodilé lodičky zamíří do
přístavu celý obří tanker civilizace. V současnosti,
ve velmi, velmi pozdní moderně, probíhá vyrovnávání role místa, území a domova,
Je provázeno jak minimalizací významu místa a domova, tak minimalizací významu
distance, vytvářením nových pojítek netradičních komunit (internetová komunikace,
sociální sítě na webu), tak hledáním a znovunalézáním respektu k místu,
území a domovu.
Člověk „informačního věku“ žije
stále intenzivněji ve svých externalitách – v notebooku a na webových
sítích, které jsou kdykoli k dispozici,
jakoby doznalo přísloví „omnia mea mecum porto“ nového naplnění.
2)
ÚVO
Přes podrobnou analýzu problematiky jedné
obce (Děčín) je možné se postupně propracovat i k jeho okolí, regionu.
Iniciačním momentem tu pro mne bylo zveřejnění připravovaného územního plánu
Děčína otevírající v jasnějším světle problematiku dopravy. Základní informace
jsem pak získal mj. i od městského architekta Ústí pana Charváta, který se v
oblasti pohybuje už několik desetiletí. Ostré a jedinečné kontury problematiky
pak vnáší pohled Martina Hausenblase.
Téma dopravy – především tranzitní - se
prostřednictvím různých skupin stává tu menším, tu větším důvodem k nátlakovým
aktivitám. Dlouhodobě je tu koncipováno východo-západní propojení celé oblasti
Liberec-Karlovy Vary. Sever Čech je však ve svých požadavcích a aspiracích
značně roztříštěný – jakoby města nebyla schopna spolu komunikovat, doplňovat
se i podporovat.
To vše jsem si ověřoval na setkáních
městských architektů, které jsem organizoval. I zde se projevuje, že téma
osobně zodpovědné osoby – tzv. krajského achitekta – je velmi důležité. Celý sever Čech je
zvyklý řešit své problémy v lepším případě utilitárně technokraticky.
Zde nás bude zajímat především vztah Ústí Děčín.
Tendence k rozdrobování a parcelování se projevuje i zde. Ústí má své priority
i Děčín má své priority. Jaké jsou, o co se jedná?
3)
ÚSTÍNAD LABEM
Již delší dobu Ústí hledá cesty ke své
obnově, hledá způsoby jak nastartovat svůj rozvoj – a to Ústí mělo v
devadesátých letech jeden z nejlepších územních plánů u nás – mj. centrum města
mu vděčí za definování hlavního náměstí. Vstup do problematiky Ústí podrobněji
zde: http://ondrejbenes.blogspot.com/2017/10/usti-biliny-nad-labem.html
Je ale možné hledat a nacházet místo,
odkud je možno obraz tohoto města znovu rozvíjet - abychom se neutopili v
nepřehledné mozaice různých požadavků? Můžeme říci, že hledáme především nový
„obraz“ Ústí. Obraz v době, kdy těžký, zpracovatelský průmysl postupně nachází
jiné místo ve struktuře chápání prostoru i zde. Mezi osvícenými je vidět
palčivá snaha orientovat se na technologie zítřka. Patří tam i požadavky na
všechny druhy dopravy. Žijeme v době, kdy již velmi přesně a velmi konkrétně
dokážeme odhadnout i případné negativní vlivy těchto vyspělých technologií a je
možno poměrně přesně definovat, i co znamená velmi vysoká rychlost v hustě
urbanizované oblasti. Vzpomeňme jen na negativní důsledky z Portugalska, Řecka.
Je třeba velmi aktivně vyvažovat kulturu žitého prostředí a techniku.
Jedním z cest obnovy je hledání již
zmíněného komplexního obrazu města, kraje. Obec získala své jméno od ústí
Bíliny, měli bychom se především zaměřit na toto místo – patrně totiž
neexistuje v Ústí neutěšenější lokalita.
Novou energii tomuto místu i městu může
dát zastávka VRT pod zemí i efektivní řešení páteře silniční dopravy, včetně
mimoúrovňového řešení tunely. Návrat do idyly loky a potoka počátku
devatenáctého stoleté je nereálný, ale tušíme, že pokud se nám podaří rozpléci
toto klubko průblémů,
můžeme bezpečně postupovat územím dále.
4)
DĚČÍN
A jaké priority má Děčín? Na jakékoli
zmínky o tom, že by se problémy Děčína vyřešili tunelem pod Ústím reagují děčíňáci
podrážděně? „nás Ústí nezajímá“.Tento způsob uvažování má hluboké kořeny
dlouhodobým nekoordinováním a absencí osobní odpovědností.
Pokud bychom hledali maximalistickou
variantu – byl by to nový most pod Děčínem přes Labe, čímž byse
doprava dostala úplně mimo jádro obce. Daleko důležitější je ale dnes
optimalizovat současný stav, než všechny problémy hned řešit další exploatací.
Pro Děčín je kritická především současná
tranzitní kamionová doprava vedená údolím Jílovského potoka. Odtud pak prvotní
hledání technického řešení tohoto problému – hledání kapacitnějšího propojení
někde poblíž. Vznikaly varianty nejprve Pastýřskou stěnou, pak tzv. Chrochvická
a Zelená. Tyto varianty jsou projednávány již několik desetiletí. Varianta
přesouvající problém dopravy do Ústí vede dopravu podél Labe.
Představa otevírat nějakou další variantu
je z tohoto pohledu mono vnímat jako
další ztrátu času.
Děčín se děsí dopravního stínu. Už nové
železniční propojení na sever se Děčínu vyhne. Potřeboval by velmi kvalitní
dopravní propojení aby si mohl užívat
5)
ČEHO SE OBÁVAT?
Jednak špatného vyvažování vztahu kultura
a technika. Dnes více než kdy jindy si není možno jednoduše představit, že
vyřešením jakéhokoli technického řešení řeší to o co nám jde – o kvalitu života
a kvality kulturního vestavěného prostředí ve kterém žijeme.
Ale pak i – a možná ještě více – náhražovitým a zkratkovitým řešením. Ta se snaží
postupnou a cílevědomou práci nahradit tzv. „nápadem“. Může to být i hledání
romantických návratů do nějaké zidealizované doby nebo etapy, stejně jako
návrat k nějakému přírodně idealistickému ideálu.
Mnohdy se stává, že řešení, které nám
nejvíce nevyhovuje je třeba pouze jen drobně poopravit, aby se stalo tím
nejvyhledávanějším konsenzem.
Že je nejlepší řešení i zde vymyslet něco
technicky smysluplného a pak se pokoušet vše potichu bez ptaní realizovat?
Takové běžné řešení? Jak je možné téma dopravy otevřít aniž bychom se báli
6)
DALŠÍ MOŽNOSTI SPOLUPRÁCE NA SEVERU
Patrně bude nezbytné založit téma
spolupráce důsledným otevíráním problematických oblastí. Pokud jde o dopravu,
mluvili jsme i o oslovování jednotlivých obcí a malých měst ležících na
spojnici mezi Ústím a Děčínem.
Podobně ale daleko náročnější bude
hledání propojení na druhou stranu směrem do pánevní oblasti. Pokud si můžeme
jako výchozí moment uvažování ve věci dopravy v lokalitě stanovit jako meze cca
Děčín a Ústí, rozloha dotčená k řešení pánevní oblasti zasahuje od Chomutova po
Ústí.
Co říci závěrem úvodu? Pokud před sto
lety patřil sever čech mezi technicky i kulturně a společensky
nejvyspělejší oblasti Čech a otázkou bývalo jak podpořit rozvoj zanedbaného
jihu, již dávno se tato situace
obrátila. Nejde tu jen a pouze o naplnění po odsunu sedetských
němců,
ale jde skoro ještě více stále o hledání nové vize po radikální změně
prostorových souvislostí po roce 89. Bez nadsázky můžeme říci, že se s tím ještě společnost nevyrovnala. O té více je nezbytné hledat již dnes odpověď na
otázky zítřka
7)
GRAFICKÉ PŘÍLOHY
KONKRÉTNÍ ŘEŠENÍ
KONKRÉTNÍ ŘEŠENÍ
1) celkové koncepční varianty
2) vstupní data podrobněji
2a) přivaděče k Děčínu ze západu
2b) přivaděče k Děčínu z východu
2c) vysokorychlostní trať VRT a Ústí
2d) vysokorychlostní trať VRT a Praha
1)celkové koncepční varianty
Z celkových úvah je patrné, že se
pokoušíme dívat se na rozvoj regionu jako na celek, kde strategické úvahy
týkající se dopravy jsou dokonale zkoordinovány s požadavky na celkovou kvalitu
rozvoje osídlení, bydlení i pobytu v krajině. Mimořádně důležitý je par respekt
ke krajině.
Vzhledem k sociální problematice regionu
– provázané se všemi oblastmi života, se snažíme vyvíjet tlak na technicky i
technologicky inovativní, smysluplná a ohleduplná řešení. To se nám může
podařit pouze pokud provedeme kompletní analýzy celkového stavu i nadčasové
koncepční úvahy otevírajícími nové horizonty rozvoje.
Celkový
pohled. Cílem je zkvalitnění řešení problémů regionu směrem dovnitř. Jde
zejména o rozvoj vyspělých technologií, péče o krajinu, péče o vztah sídla a
krajiny s jejím průmyslovým využitím, hledání kvality architektury, urbanismu i
veřejného prostoru. Doprava pak zajistí propojení - velmi dobrou dopravní
obslužností – jak podél hranic, tak zejména na Sasko, ale i centrum Čech.
modře trasa Liberec – Karlovy Vary (světlejší modrá - varianta tzv. Manušická spojka)
červeně tunel Ústím
fialově dosavadní úvahy příjezdu do Děčína ve třech variantách – Pastýřská, Chrochvická,
Zelená
světle modrá – vysokorychlostní trať VRT
Pohled
na vztah Ústí a Děčína. Modrá linie vede v kopcovitém terénu přirozenými
těžišti území – údolími řek. Nezasahují invazivně do krásné krajiny. Slabou
stránkou je přivedení mj.těžké dopravy do center v údolí ležících měst.
To lze ale s využitím současných technologií řešit – v Ústí tunel, v Děčíně je
výhledově plánován nový most přes Labe jižně od města (současný tzv. Nový vede
skoro přesně centrem). Východně od Děčína je modře naznačena realizace trasy v
nejbližších letech. Světle modře trasa (s mnoha tunely) opět nejnižším místem v
krajině podél řeky Ploučnice.
modře trasa Liberec – Karlovy Vary
červeně tunel Ústím
fialově dosavadní úvahy příjezdu do Děčína ve třech variantách – Pastýřská, Chrochvická, Zelená
světle modrá – vysokorychlostní trať VRT
modře trasa Liberec – Karlovy Vary
červeně tunel Ústím
fialově dosavadní úvahy příjezdu do Děčína ve třech variantách – Pastýřská, Chrochvická, Zelená
světle modrá – vysokorychlostní trať VRT
Výchozí
model uvažování v podání městského architekta Ústí pana Charváta. I z tohoto
konceptu je patrný požadavek na zkompaktnění osídlených částí – při nacházení a
respektování jeho jednotlivých částí a na druhé straně ochrana specifik volné
dosud nezastavěné krajiny.
Základní
rozvaha řešení dopravy v Ústí. Křížení východo-západní silniční osy se severojižní osou
železniční. Velký důraz bude kladen na kvalitu propojení se strukturou dopravy
ve městě (hledání polohy tzv. vnitřního okruhu, doplňování parkovacími domy,
zkvalitňování MHD, hledání řešení na hraně Neštěmice-Krásné Březno.
modře trasa Liberec – Karlovy Vary
červeně tunel Ústím
světle modrá – vysokorychlostní trať VRT
žlutě – vnitřní okruh s napojovacími body na tunel pod Ústím.
modře trasa Liberec – Karlovy Vary
červeně tunel Ústím
světle modrá – vysokorychlostní trať VRT
žlutě – vnitřní okruh s napojovacími body na tunel pod Ústím.
V
konceptu je vidět jak mimořádně důležité bude hledání vazeb na existující
struktury města, které bychom měli rozvíjet. Je patrné, že obě dvě přípojná
místa vnitřního okruhu(žlutá) na tunel jsou výhodně v tzv. vnitřních
periferiích města. Levé napojení by mohlo propojit budoucí centrum, nové
nádraží VRT i brownfieldy na západ a jih – předpokládáme, že se tu
vytvoří nový komplexní kus města.
A
jaký je na to celé pohled z Děčína?
Téma přivaděče směrem na dálnici se v Děčíně řeší – tedy aktivně - posledních třicet let. A stále nic není….
Představa děčíňáků, že tyto úvahy opustí a upnou se na řešení, které nemohou kontrolovat a budou čekat dalších třicet, padesát let je iluzorní…
Téma přivaděče směrem na dálnici se v Děčíně řeší – tedy aktivně - posledních třicet let. A stále nic není….
Představa děčíňáků, že tyto úvahy opustí a upnou se na řešení, které nemohou kontrolovat a budou čekat dalších třicet, padesát let je iluzorní…
2a) přivaděče k Děčínu ze západu
V první části doplňkových studií jsou
sumarizovány varianty přivaděčů do Děčína.ze západu Nejstarší je tzv. Pastářská.
Vyústění by ale vyšlo přímo naproti děčínského zámku – je to varianta těžko
akceptovatelná. Obě dvě další varianty – Chrochvická a Zelená vedou územím s velkým
převýšením, přírodně cennými lokalitami a v neposlední řadě sesuvným území.
Modře
varianta Pastýřská
Červeně Chrochvická
Červeně Chrochvická
2b) přivaděče k Děčínu z východu
A ještě detailnější pohled na řešení
dopravy od Děčína na východ. Nejprve varianty dopravy těsně přiléhající k
Děčínu – do ÚP zapracovávána fialová varianta pokračující dolů tzv. Manušickou
spojkou procházející územím s mnoha tunely údolím Ploučnice.
Na dalším obrázku je schéma postupu
územím k České Lípě.
2c) vysokorychlostní trať VRT a Ústí
V Ústí je mimořádně důležité, aby
zastávka VRT byla v centru a byla kvalitně prvázána se všemi ostatními systémy dopravy,
umožní se tak smysluplné propojení Ústí s centrem Čech i Drážďanami.
Pro lepší propojení směrem na Děčín bude
důležitá nová kolej na pravém břehu umožňující přímou jízdu regionálních vlaků
z nového terminálu v ústí Bíliny na Děčín (v současnosti je jízda možná na
pravém břehu pouze pomocí tzv. úvratě).
•
Současný
stav projektové přípravy nádraží s VRT v ústí Bíliny. Toto místo doplní ještě
nové řešení silniční dopravy umožňující mj. uvolnění nábřeží obou stran Labe,
ale především vlastní ústí Bíliny.
Pohled
na řešení dopravy podél údolí Bíliny dál na východ.
2d) vysokorychlostní
trať VRT a Praha
Jde tu o kvalitní a rychlé napojení Ústí
pomocí VRT nejen na Drážďany ale i na Prahu. Kvalitní znamená, že budou
provázané a zkoordinované veškeré aspekty území. Určitě – pohled na dopravu v
Praze je při pohledu ze severu trochu jiný – VRT si z podstaty nejvyšší úrovně
dopravy zasluhuje propojit s letištěm.
Tomu pak jistě odpovídá úvaha o oddělení
tohoto nejprogresivnějšího druhu dopravy (VRT) pokud možno pod zem – řešení v
centru Ústí. Městské i příměstské tratě tak uvolnili pro jemnou dopravní
obslužnost metropole.
Letiště je v tomto ohledu součástí té
nejrychlejší dopravy, tedy na něj nové rychlé a kvalitní evropské tratě patří.
Varianty
řešení propojení VRT v centru města. Jedna věc je jemné prokrvení města a
předměstí metropole metrem, příměstským vlakem a věc druhá je rychlé a
„nenápadné“ spojení důležitých bodů. Některé zásadní kroky zlepšující
infrastrukturu jsou pro svou komplexnost velmi obtížné.
Pražské
letiště LVH čeká prudký rozvoj, Mělo by být komunikačním uzlem,
zajišťujícím moderní propojení s celým světem.
Současný oficiální koncept uvažování o LVH je na videu zde:
https://www.youtube.com/watch?v=o8u7rGrSwPY&list=PLYXq5NduV1rGpyRvhdANVblt7c58fEtaJ
zajišťujícím moderní propojení s celým světem.
Současný oficiální koncept uvažování o LVH je na videu zde:
https://www.youtube.com/watch?v=o8u7rGrSwPY&list=PLYXq5NduV1rGpyRvhdANVblt7c58fEtaJ
Možné způsoby propojování regionu –
analýzy vztahů:
Téma Ústí:
Téma tzv. Krajského architekta v Ústeckém
kraji:
Téma tzv. Státního architekta:
Žádné komentáře:
Okomentovat