Program péče
o prostředí města a obce na volební 4 roky
Petr Lešek,
24.10.2018, lesekpetr@seznam.cz
Ve většině
obcí a měst u nás se již po letošních komunálních volbách ustavily vládní
koalice. Většinou mají společné programové prohlášení. To se přirozeně týká
oblastí a témat, kterým se chtějí nadcházející 4 roky věnovat. Pochopitelně
nejde jen o sociální a ekonomická témata, ale i o veřejné stavby.
Více jak pět let se věnuji právě tomu, jak by mohla malá a střední
města o své prostředí pečovat a zvelebovat ho. Vždyť všichni z nás chtějí
strávit svůj život v příjemném a kvalitním prostředí, na které můžeme být
pyšní i před návštěvníky našeho města nebo obce.
Za čtyři roky volebního období se dá zvládnout jen omezené množství
plánů a projektů. Tím spíše je vhodné si celé volební období dobře rozvrhnout,
aby na jeho konci bylo o něco příjemnější prostředí a pocit politiků i občanů,
že se jejich město, městys, obec nebo i městská část zlepšuje
Následující text je doporučením, jak si takové rozvržení na čtyři roky
volebního období právě z pohledu péče o kulturní prostředí připravit.
Čtyři roky
jsou ve stavebnictví krátká doba. Ani současný stav obtížného projednávání
stavebních záměrů s dotčenými orgány státní správy rychlosti nepřispívá. I
proto je důležitá dobrá příprava akcí a jejich průběžné prezentování a hledání
konsenzu. Samotná stavba přitom, díky současným technologiím a organizaci
stavebních firem, není tolik časově náročná. Podle velikosti a typu bývá doba
výstavby od půl roku do dvou let. Obtížně odhadnutelným faktorem je vytíženost
stavebních firem. Vzhledem k náročnému projednávání stavebních záměrů může být
časově náročné zpracování projektu. O to více je důležitá spolupráce se stavebním
úřadem a rozvržení postupu projednávání. Na projekt je tak potřeba opět půl
roku až dva, dle způsobu projednání. Při průměrné délce stavby rok a půl a
průměrné délce projektu opět rok a půl je tak možné první rok volebního období
věnovat důkladnému rozmyšlení, prodiskutování a přípravě veřejných staveb. Mimo
samotných staveb jsou pro výsledné kvalitní prostředí důležité strategie a vize
města, městyse či obce. Ty umožňují kontinuitu vedení obce. Strategie ale musí
být intenzivně prodiskutovány, aby na nich byla společná shoda, o kterou se
opře jejich dlouhodobost. Doporučuji proto postupovat od obecnějšího ke
konkrétnímu.
První rok je vhodné věnovat zhodnocení celkové vize města či
obce, která bývá obsažená ve Strategickém
plánu. Porovnat přijatou koaliční smlouvu nebo program nového vedení města
se Strategickým plánem. Zároveň nad aktualizací Strategického plánu zahájit průběžnou komunikaci s občany.
Města a obce se učí své záměry s občany diskutovat, nicméně většinou jen od
akce k akci. Vhodnější je nastavit kontinuální a zároveň efektivní
komunikaci s občany. Podle velikosti obce se tomu může věnovat politik,
nebo zaměstnanec. Tiskové či PR odbory a osoby by neměly jen vytvářet obraz
obce k vnějšímu světu, ale zaměřit se i na komunikaci ke svým občanům.
Kromě elektronických nástrojů bude vždy nenahraditelný i osobní kontakt. Právě
u nejširší vize obce – Strategickém plánu – je komunikace nejnáročnější, ale
její dobré zvládnutí předejde většině pozdějších konfliktů. Tato komunikace by
měla trvat celé volební období. Stát se standardem vedení obce. Jedním
z nástrojů komunikace by měla být i Komise rozvoje či výstavby, která
umožní zapojení místní odborné veřejnosti. Obdobně je vhodné zavést
participativní rozpočet. Dobré je také aktivizovat občany soutěžemi typu
nejkrásnější květinová výzdoba. Kromě Strategického plánu by se mělo nové
vedení seznámit se stavem územního
plánování v obci. Nejedná se jen o územní plán, ale i o návrhy na
podrobnější řešení území jako je územní studie a regulační plán. Jejich
zpracování zjednoduší následné projekty a lépe se nad nimi dá dojít ke shodě.
Z programu nového vedení, komunikace s občany a aktualizace
strategického plánu vzejdou i jednotlivá
témata pro péči o prostředí města. Nemělo by se jednat jen o konkrétní veřejné
stavby budov či prostranství, ale i o určitá témata či území (řeka ve městě,
brownfieldy, regenerace sídlišť, parkování a doprava, vodní režim,…). Jejich
důležitost vyplyne právě z debaty. Tím se určí i způsob řešení a
harmonogram. Zvolenení po veřejné debatě zásadně usnadní jejich následné
přijetí a zjednoduší i realizaci. S nastavením ve strategickém plánu
souvisí i péče o městský/obecní majetek.
Mělo by vzniknout, nebo se aktualizovat, zhodnocení stavu a strategie nakládání
s ním. Jaké pozemky či stavby je vhodné pronajmout či prodat, jaké naopak
koupit a z jakého důvodu. Strategie by měla být vizualizována v mapě
kvůli srozumitelnosti. Nevyužívané pozemky a budovy by měly být nabídnuty
k dlouhodobému i krátkodobému pronájmu s preferencí pronajímatelů,
kteří přispívají ke kvalitnějšímu prostředí a životu města. Součástí péče je i
zpětná vazba z užívání veřejně vlastněných budov a prostorů a optimalizace
provozních nákladů. Je možné využít téma Smart City, ale obezřetně a
smysluplně. Koordinátorem péče o obecní majetek a celého tématu péče o
prostředí města/obce by měl být městský/obecní
architekt. Pokud ho město/obec má je potřeba ho do debat a strategií
zapojit jako hlavního koordinátora a iniciátora. Pokud ve městě/obci není, je
vhodné jej ustavit pomocí výběrového řízení ve spolupráci s Českou komorou
architektů a výběru na základě kvalitativních kritérií. Forma spolupráce bude
zvolena dle možností a obtížnosti správy města/obce. Může to být interní
zaměstnanec na plný úvazek, nebo externí konzultant v rozsahu dle reálných
potřeb města/obce. Doporučuji jej vybrat na pět let s možností prodloužení
na dalších pět. Jeho angažmá bude trvat déle než volební období a zároveň
nehrozí, že ztratí energii a iniciativnost. S městským architektem souvisí
nejen komunikace s veřejností, ale i vzdělávání
veřejnosti v tématu péče o kulturní prostředí, a to zejména u dětí a
mládeže. Součástí výchovy k občanství by měla být výchova k zájmu o
prostředí ve kterém děti žijí a získání pocitu spoluodpovědnosti za něj.
V ČR je pro vzdělávání dětí dost podkladových materiálů a městský
architekt by je měl ve „svém“ městě/obci iniciovat a organizovat. Městský
architekt by se měl orientovat v dotačních
výzvách, které se týkají zvelebování prostředí města/obce. Tedy nejen
dotace na konkrétní typy budov či prostor, ale i na osvětu a pořádání
architektonických soutěží. Usilování o dotace by mělo být koncepční
v návaznosti na aktualizovaný Strategický plán. Město/obec by nemělo
realizovat projekty jen proto, že jsou na ně dotace, ale proto, že je
potřebuje.
Po intenzivním prvním roce by město/obec mělo ve druhém roce pokročit
k realizování zvolených akcí. Klíčovým bude výběr zpracovatelů projektů jak strategických (územní studie,
generely), tak konkrétních. U obou je vhodné vybírat podle kombinace kvality a
kvantity, optimálně tak, že se již v soutěži předkládají návrhy budoucích
projektů. To lze dosáhnout v architektonických soutěžích administrovaných
jako zakázky malého rozsahu, soutěže o návrh otevřené nebo užší, či soutěžní
dialog. S organizací těchto soutěží pomůže či je zorganizuje
městský/obecní architekt. Zadání soutěží vzejde z kontinuální komunikace
s občany. Díky tomu se bude soutěžit to na čem je obecná shoda a usnadní
se následné přijetí. Ve druhém roce by tak mohly být zahájeny projekční práce.
V kontinuální komunikaci a s městským/obecním architektem pak mohou
být řešena další strategičtější témata na něž se v prvním roce nedostalo.
U měst turisticky málo nebo příliš atraktivních to bude strategie turismu a jeho podpora nebo tlumení. Město/obec má být
totiž především pro svoje občany a turismus má být občerstvením pro obyvatele
nikoliv je z města vytlačovat. Dalším strategickým tématem je regulace reklamy. Zejména města jsou
přeplněna nekvalitní a agresivní reklamou, která snižuje kvalitu prostředí a ve
výsledku ani neprospívá inzerentovi. Některá města již regulaci reklamy na svém
území přijala. Samostatným tématem jsou výtvarné
intervence. Je vhodné nehovořit o výtvarných dílech nebo plastikách, neboť
výtvarné umění se za posledních sto let rozšířilo i mimo tradiční žánry.
V západní Evropě a USA je již 50 let běžné u veřejných akcí část investice
vyhradit pro výtvarné intervence. U nás se soudobé výtvarné umění ve veřejných
budovách a prostorech až na výjimky neuplatňuje a staré se odstraňuje. Není
divu, že se tak snižuje kulturní povědomí ale i sounáležitost občanů
s městy a obcemi. Výtvarné intervence mají nezastupitelnou symbolickou
úlohu společenství a zároveň zpříjemňují prostředí. Jejich realizace je násobně
rychlejší než u staveb a úprav veřejných ploch. Je tak možné se jejich přípravě
věnovat po celé volebního období. Komunikace a participace je u nich velmi
potřebná, právě pro jejich symbolickou hodnotu.
Ve třetí roce volebního období by měly být ukončovány projekty
veřejných staveb a soutěženi jejich zhotovitelé. Jako u výběrů zpracovatelů
projektů je i u výběrů stavitelů zásadní používání nejen nabídkové ceny při
výběru, ale zejména kvality například posuzováním referenčních projektů a
požadavky na kvalitu týmu.
Čtvrtý rok by se měly stavby realizovat. Ke zdárné realizaci je
potřeba dozor autora projektu a kvalitní technický dozor investora, který
kontroluje technickou kvalitu provedení. Tato kontrola bdí nad postavením toho,
co bylo zadáno a díky kontrole kvality i nad cenou a trvanlivostí výsledného
díla.
Z uvedeného
výčtu je zřejmé, že zásadní pro zlepšení kvality prostředí měst a obcí je úvod
volebního období, kdy je šance pečlivě a společně s veřejností naplánovat
co a kdy je potřeba realizovat. Uvedený postup je vhodné zpestřit i drobnějšími akcemi, které mohou být
realizovány dříve než na konci čtyřletého období. Není dobré pouze čekat na
velké události a stavby, ale je potřeba je doplnit i drobnými rychlými úpravami
třeba i jen administrativního charakteru, které zlepší příjemnost prostředí
měst. Nedílnou součástí péče o svěřené město/obec je též sledování, jak si
vedou obdobná města a obce u nás a v zahraničí, využívání jejich
zkušeností a sdílení svých. Dobrým
nástrojem k tomu mohou být partnerská města nebo sdružení obcí.
Iniciátorem by měl být městský/obecní architekt.
Žádné komentáře:
Okomentovat