Stránky architekta města Děčín

Doc. ing. arch. Ondřej Beneš, Ph.D., Sochařská 12, 170 00 Praha 7 - Letná

mail@ondrejbenes.cz

sobota 22. června 2019

"pracovní ČVUT 05"


Zápis z ze schůzky „Pracovní ČVUT 05“ konané dne 21.6.2019 v objektu ČVUT Děčín, sekce A, první patro, jednací místnost přiléhající ke kanceláři pana Drobného. 
Účastníci: 
za město Děčín: Smíšek (hodina), Stínil (hodina), Beneš                                                                                   za CVUT: Scháno, studenti                                                                                                                                      ostatní: Chlouba (Policie ČR)

 Témata „Pracovní ČVUT 04“.                                                                                                                                                                                              
1) Možnosti dopravního řešení v souvislosti s uzavírkou mezi Mototechnou a Muzeem (od 12.7.2019)                                                                                                                                                      
2)řešení dopravy v Slovanské ulici na Letné, v okolí Pivovaru                                                                  
3)Zklidnění dopravy mezi ulicí U plovárny a parkovištěm vedle Úřadu práce směrem na Mariánskou  louku                                                                                                                                                   4) představení pilíře Doprava v koncepci Smart City                                                                                       5)Zklidnění dopravy při výjezdu z Děčína směrem na Hřensko                                                                     6)Předzahrádky Prokopka, problematika řešení Křížové ulice – doprava, předzahrádky, koncepční úpravy                                                                                                                                                                       7)Páteř cyklistické dopravy v intravilánu města na levém břehu, na pravém břehu                                                                             

add1) Možnosti dopravního řešení v souvislosti s uzavírkou mezi Mototechnou a Muzeem (od 12.7.2019)                                                                                                                                                              
Pan Scháno představil možnosti řešení dopravy v souvislosti s plánovanou uzavírkou (příloha 01). Přes maximální opatření kruháku u Lidlu (vložení betonové zdi do „trasy kroužení“ u výjezdu na Pětimostí ani tato úprava nepobere všechnu dopravu – z maxima cca 1400aut nepobere cca 300aut. Ale jiné řešení v rámci dnešních kapacit patrně není možné. V závěru ještě jeden student předvedl možnosti řešení stanovišť autobusů v Podmoklech. Tzv. chytrý displej u nádraží je pro informace těchto dopravních úprav nevhodný. Před dopravními omezeními je nezbytné vše v přednádraží náležitě vyznačit – kde je jaká zastávka, odkud co kam jede - graficky jednoduše, přehledně(referenční model kdo to má pochopit je tzv. pro sedmdesátiletou babičku), byla by dobrá i permanentní osobní instruktáž a vysvětlování na místě. Vše též náležitě v předstihu prezentovat na portálech města. Současná příprava na tato omezení se jeví jako nedostatečná.                                                                                                                                                                       

add2) řešení dopravy v Slovanské ulici na Letné, v okolí Pivovaru                                                                                                           P
robírali jsme možnosti propojení z Letné do Podmokel pro studenty z Letné, kteří se v létě budou stravovat v jídelně Jungmannova. Přímo okolo Pivovaru to nepůjde. Z hlediska dalšího postupu bude nezbytné do debat zapojit Pivovar a aktivně hledat řešení – už se prý řešilo, ale nedořešilo. Probírali jsme podrobně řešení dopravy podél Slovinské ulice – výjezdy, jak s přechody, jestli část této ulice neudělat jednosměrnou, jak humanizovat křižovatku pod průmyslovkou, nebo komunikaci v úrovni Pivovaru, kde měl být autoservis. Je tu mnoho neměstských míst, která si zaslouží upravit, včetně výjezdu z šišáku.                                                                                                                                                                          

add3) Zklidnění dopravy mezi ulicí U plovárny a parkovištěm vedle Úřadu práce směrem na Mariánskou  louku                                                                                                                                              
Pan Scháno předvedl první konkrétní výstup řešení chodníků po obou stranách ulice U Plovárny (příloha 03) . Jako výchozí koncept skvělé, budeme dál rozpracovávat. Korekce např: roh pod Sýpkou u Fausta ne zeleň ale dlažba, možno dát strom, kterým by se Sýpka propojila se Zámeckým rybníkem, zároveň by toto místo trochu polidštil. Korekce pozic chodníků, prověření zpřístupnění česel (majetek města), ulice U Plovárny až po parking u ÚP navržena jako jednosměrná, hledání jak trochu uzavřít vjezd na parkoviště podél ÚP, na východ od ÚP možno o chodník zúžit vozovku (kolize jen pár metrů ve spodní části), atd…                                                                                                                                                               

add4) představení pilíře Doprava v koncepci Smart City                                                                                                                                            
Pan Scháno představil aktuální verzi využití prvků chytrého města v dopravní síti Děčína, především inteligentní dopravní síť tvořenou systémy získávání aktuálních dat o dopravní situaci, systémy informování účastníků dopravního provozu (řidiči, řidiči VHD, cestující VHD, …), systémy automatické detekce dopravních přestupků a systémy preference VHD a IZS. Příloha 02.

add5) Zklidnění dopravy při výjezdu z Děčína směrem na Hřensko                                                        
Dále jsme ještě podrobněji probírali koncept z minula, projeli jsme studentskou prezentaci paní Turčianové. V horní části ulice směrem na Hřensko, kde se cesta zařezává do terénu – před odbočkou na šibeniční vrch budeme muset podrobněji analyzovat šířkové poměry – zda se chodník vůbec podaří doplnit. Jinak by cesta pro vozíčkáře a kočárky na Šibeniční vrch musela být po lávce z Kvádrberku přes tuto komunikaci – což je o řád finančně náročnější. Téma bude zadáno jako studentská práce. (Jako bakalářskou práci jeden student bude řešit parkování a dopravu na Pastýřáku – zejména před ZOO. Se studentem budu průběžně v kontaktu aby se nám podařilo najít celkově reálné a i architektonicky koncepčně vhodné řešení.)   

add6) Předzahrádky Prokopka, problematika řešení Křížové ulice – doprava, předzahrádky, koncepční úpravy                                                                                                                                                     
V Prokopce pan Chlouba nesouhlasí s pozicí stojanů kol – k současnému řešení nedal souhlas. Vzdálenost stojanů a čehokoliv od ulice (obrubníku) by měla být cca metr. Stejně tak předzahrádky by od komunikace neměly být blíže než metr. Rozpracujeme. Původní koncept řešení se kterým souhlasí provozovatelé Jordanu – viz příloha 04 – strana 1. V Křížovce by měla zůstat pěší zóna se speciálním režimem. Např. zásobováním dva krát denně. Shodli jsme se, že dopravní obslužnost musí odpovídat uvažovanému společenskému využití. Výchozí moment uvažování příloha 04-strana 2. Budeme ještě hledat jak kultivovat průchod vnitroblokem na Masarykovo náměstí – viz příloha 04 – strana 3. S paní Hořákovou (krajinářská architektka) a paní Švirlochovou jsme Křížovku po jednání na ČVUT společně prošli a pokusili se definovat zadání  jak dál s úpravami prostoru ve vtahu ke stromům. Paní Hořáková vypracuje nabídku, já(Beneš) ještě rozkreslím prostorovou představu, co všechno bude nezbytné zohlednit. Splnění všech kritérií při návrhu struktury stromů bude mimořádně obtížné. Jednak požadavek na pokácení černých borovic včetně likvidace květináčů (které tu ale nyní poskytují příjemný stín – jinak to tu je výheň), požadavek na otevření průhledu na kostel z západu od Tyršovky, požadavek na vizuální propojení Křížovky s Dlouhou jízdou a zámkem,  a nakonec požadavek na kvalitní obytné prostředí – ne rozpálené plochy, ale stín. A vlastně ještě finální požadavek aby výsledné řešení bylo adekvátní tomuto jedinečnému místu, a působilo že to tam je odjakživa a nebylo nutno stromy za deset patnáct let doplňovat nebo kácet. Při zcelování současné rozkopanosti Křížovky doporučujeme cihelné pásy doplňovat opět cihlami, místo asfaltu vzhledem k předpokládaným permanentním zásahům do sítí dávat skládanou dlažbu. Přímo v Křížovce nejraději štípaný kámen, který je už použit u kostela. Navíc předpokládáme že do povrchů v Tyršovce se příštích deset patnáct let nepůjde. Pokud tam odstraníme květináče, doplníme náročné řešení dosadeb několika stromů a zeleně abychom nepřišli na to, že tzv.poslední úprava povrchů (co provádíme nyní) neměla být o kousek lepší a stačilo by to. Stejně postupovat dále do Tyršovky – opět nejlépe skládaná dlažba – ideálně kamenná štípaná – bude vzhledem k častým výkopům efektivnější. Anebo použít řešení, které je na severní straně Tršovky – skládanou dlažbu betonovou. Opět – rozebírání při dalším rozkopávání bude jednodušší a navíc to bude – pokud se to kvalitně navrhne a kvalitně realizuje – daleko lépe vypadat. Jsme v centru.                                                                                                                 

add7) Páteř cyklistické dopravy v intravilánu města na levém břehu, na pravém břehu                                                                                                                                                               
Rozkreslil jsem do velkých plachet (každá na délku skoro tři metry) obě dvě tzv.páteře. Na levém břehu od křižovatky Želenická Krásnostudenecká bude nejprve stačit otevření veřejného prostoru (celé řešení bude ještě podrobněji koordinováno s panem Václavem Němečkem). Mohli bychom se pokusit toto místo otevřít přes spodní část Bažantnice do ulice Cihelné – abychom cestou do centra hledali variantu od cesty směrem ke křižovatce Želenická Dělnická. Koncepčně slabým místem je střední část Dělnické, kde je pumpa a zahádky pod parkem okolo Thunské kaple. Vzhledem k protilehlé východní straně Dělnické ulice se by intenzita využití území mohla být řádově vyšší, včetně navazujícího řešení veřejného prostoru podél komunikace. Do dalšího jednání připravím ještě ve větší podrobnosti. Obdobně na příště ještě více rozpracuju osu Masaryk nám., Křížovka, Kokos, průchod pod tratí, Kaufland a Zimák, mateřská škola na Staráku až po Roudnickou ulici.                                                                                                                                    

Poznámka : neprobrali jsme varianty dimenzování sociálního zázemí u Ferraty – viz příloha 04 – stránka 4. Na stránce 5 této přílohy je ještě jednou koncept prostoru pod parkovištěm na Nebíčku. 

přílohy ke stažení zde:
    www.uschovna.cz/zasilka/NS39TEWP68576RR8-VTC 



Zápis dne 21.6.2019 provedl Ondřej Beneš

Další schůzka byla dohodnuta na 26.7. 10.00 opět v jednací místnosti pana Drobného na ČVUT sekce „A“.


Žádné komentáře:

Okomentovat