Město Děčín připravuje výběrové řízení na zpracování studie
využitelnosti území rozvojové zóny Děčín – východní nádraží
V devatenáctém století
s nástupem průmyslové revoluce a bouřlivým rozvojem železniční sítě (v
Děčíně operovalo najednou pět železničních společností) došlo k zastavění
většiny dostupných a do té doby volných pozemků. Zahušťování probíhalo i po
roce 1989, kdy mnohé průmyslové areály našly i nové využití. Zejména terénní
konfigurace města komplikovaná hustou a dnes i nepříliš kvalitní dopravní sítí,
jako i omezení zátopovou oblastí řeky Labe neumožnilo v posledních
desetiletích vybudování průmyslové zóny na „zelené louce“ za městem. V Děčíně
tak musí docházet ke stále intenzivnějšímu znovuvyužívání dosloužilých průmyslových
oblastí - brownfieldů. Je to i příklad nákladového nádraží Děčín – východ, tzv.
dolního nádraží. To je dnes vnímáno jako jediná adekvátní příležitost vedoucí k
vzniku nových pracovních míst.
Hlavním
předmětem návrhu revitalizovaného prostoru tzv. dolního nádraží je brownfield o
celkové rozloze 13,5 ha. Plocha vznikne přestavbou kolejišť (realizace je
součástí projektu SŽDC „Optimalizace trati Kolín – Všetaty – Děčín“). Těchto
13,5 ha je nejen ta část, která vznikne po redukci a změně uspořádání kolejí, je to i
komplex hospodářských budov a skladišť, které již ztratily svoje původní
funkce, nejsou využívány a chátrají. Převážná část území je ve vlastnictví
Českých drah, a.s. a Správy železniční dopravní cesty, státní organizace.
Záměr zahrnuje i mimořádně hodnotnou historickou
budovu rakouské dráhy, která je kulturní památkou a nyní chátrá bez využití. Její
zastavená plocha je 2697 m2.
Před 2 lety se podařilo vyjednat zahrnutí
záměru rozvojové zóny Děčín – východní nádraží do vládního dokumentu (známého také jako RE:START). Letos byla
vyhlášena výzva k předkládání žádostí o dotaci na zpracování studie
využitelnosti území. Koncem května jsme žádost podali a nyní čekáme na
výsledky.
Studie využitelnosti území by měla popsat jak strategii, tak definovat další
postup komplexní regenerace stávající starší dopravní a průmyslové
infrastruktury v této lokalitě. Mělo by vzniknout místo pro rozvoj
podnikání, vzdělanosti a služeb. Vzhledem k tomu, že lokalita je
v těsné návaznosti na centrum města, důraz bude kladen i na hledání
adekvátního propojení s okolními čtvrtěmi města, na její smysluplnou
strukturu a uspořádání. Právě touto komplexní cestou by mělo dojít ke zvýšení kvality
života v lokalitě.
Po zpracování studie území bychom tedy
měli mít jasno v otázkách funkčního řešení území, pojmenováni klíčových
aktérů, hledání vazeb na financování. Navržen by měl být i harmonogram
jednotlivých kroků.
Odhadované náklady následné celkové
investice jsou cca 1,6 mld.Kč.
V současné době se připravují
podklady pro vyhlášení výběrového řízení na zpracovatele studie využitelnosti
území rozvojové zóny Děčín – východní nádraží. Předpokládaný příjem nabídek je
červenec až začátek září 2019. Více informací bude na profilu zadavatele https://zakazky.mmdecin.cz/.
Žádné komentáře:
Okomentovat