Stránky architekta města Děčín

Doc. ing. arch. Ondřej Beneš, Ph.D., Sochařská 12, 170 00 Praha 7 - Letná

mail@ondrejbenes.cz

čtvrtek 13. června 2019

Východní nádraží a re.start


Město Děčín připravuje výběrové řízení na zpracování studie využitelnosti území rozvojové zóny Děčín – východní nádraží

V devatenáctém století s nástupem průmyslové revoluce a bouřlivým rozvojem železniční sítě (v Děčíně operovalo najednou pět železničních společností) došlo k zastavění většiny dostupných a do té doby volných pozemků. Zahušťování probíhalo i po roce 1989, kdy mnohé průmyslové areály našly i nové využití. Zejména terénní konfigurace města komplikovaná hustou a dnes i nepříliš kvalitní dopravní sítí, jako i omezení zátopovou oblastí řeky Labe neumožnilo v posledních desetiletích vybudování průmyslové zóny na „zelené louce“ za městem. V Děčíně tak musí docházet ke stále intenzivnějšímu znovuvyužívání dosloužilých průmyslových oblastí - brownfieldů. Je to i příklad nákladového nádraží Děčín – východ, tzv. dolního nádraží. To je dnes vnímáno jako jediná adekvátní příležitost vedoucí k vzniku nových pracovních míst. 

Hlavním předmětem návrhu revitalizovaného prostoru tzv. dolního nádraží je brownfield o celkové rozloze 13,5 ha. Plocha vznikne přestavbou kolejišť (realizace je součástí projektu SŽDC „Optimalizace trati Kolín – Všetaty – Děčín“). Těchto 13,5 ha je nejen ta část, která vznikne  po redukci a změně uspořádání kolejí, je to i komplex hospodářských budov a skladišť, které již ztratily svoje původní funkce, nejsou využívány a chátrají. Převážná část území je ve vlastnictví Českých drah, a.s. a Správy železniční dopravní cesty, státní organizace.

Záměr zahrnuje i mimořádně hodnotnou historickou budovu rakouské dráhy, která je kulturní památkou a nyní chátrá bez využití. Její zastavená plocha je 2697 m2.

Před 2 lety se podařilo vyjednat zahrnutí záměru rozvojové zóny Děčín – východní nádraží do vládního dokumentu (známého také jako RE:START). Letos byla vyhlášena výzva k předkládání žádostí o dotaci na zpracování studie využitelnosti území. Koncem května jsme žádost podali a nyní čekáme na výsledky.

Studie využitelnosti území by měla popsat jak strategii, tak definovat další postup komplexní regenerace stávající starší dopravní a průmyslové infrastruktury v této lokalitě. Mělo by vzniknout místo pro rozvoj podnikání, vzdělanosti a služeb. Vzhledem k tomu, že lokalita je v těsné návaznosti na centrum města, důraz bude kladen i na hledání adekvátního propojení s okolními čtvrtěmi města, na její smysluplnou strukturu a uspořádání. Právě touto komplexní cestou by mělo dojít ke zvýšení kvality života v lokalitě.

Po zpracování studie území bychom tedy měli mít jasno v otázkách funkčního řešení území, pojmenováni klíčových aktérů, hledání vazeb na financování. Navržen by měl být i harmonogram jednotlivých kroků.

Odhadované náklady následné celkové investice jsou cca 1,6 mld.Kč.

V současné době se připravují podklady pro vyhlášení výběrového řízení na zpracovatele studie využitelnosti území rozvojové zóny Děčín – východní nádraží. Předpokládaný příjem nabídek je červenec až začátek září 2019. Více informací bude na profilu zadavatele https://zakazky.mmdecin.cz/.


Žádné komentáře:

Okomentovat