Stránky architekta města Děčín

Doc. ing. arch. Ondřej Beneš, Ph.D., Sochařská 12, 170 00 Praha 7 - Letná

mail@ondrejbenes.cz

pondělí 3. června 2019

"pracovní ČVUT 01-04"

Již čtyřikrát s měsíčním intervalem proběhla schůzka na ČVUT , kde nám pan Drobný s laskavostí sobě vlastní poskytuje svou jednací místnost. Zde zápis z posledního jednání:


Zápis z ze schůzky „Pracovní ČVUT 04“ konané dne 31.5.2019 v objektu ČVUT Děčín, sekce A, první patro, jednací místnost přiléhající ke kanceláři pana Drobného.

Účastníci:

za město Děčín: Anděl, Smíšek, Veselý, Beneš                                                                                                  
 za ČVUT: cháno                                                                                                                                                       ostatní: Chlouba (Policie ČR), Kučera(SOMP-plán udržitelné mobility), Papajanovský (starosta Č.Kamenice-v závěru jednání),

Zhodnocení tří předchozích setkání:                                                                                                               Jednání v pravidelném měsíčním intervalu se na půdě ČVUT uskutečňují z důvodů rozkrývání a řešení problematiky Děčína s ohledem k řešení dopravy. Mnohá témata jsou následně zadávána studentům DF ČVUT. Mimořádně důležitá je přítomnost zástupců Policie ČR a společné věcné a podrobné rozkrývání komplikovaných otázek. Na úvodních schůzkách byla přítomna i paní Alena Sellnerová (NPÚ), architekt Pavlišta (pracující nyní pro obec Jílové,, kde hledají využití Koziny pro cyklostezku), studenti ČVUT (mj. ti, kteří budou příští semestr řešit Kozinu v obou variantách – železnice, cyklostezka), paní Kalivodová za MMDěčín z minulého jednání pořídila zápis.

 Témata „Pracovní ČVUT 04“.                                                                                                                                                                                              
1) Zklidnění dopravy při výjezdu z Děčína směrem na Hřensko                                                                    2) řešení pěší a cyklistické dopravy v intravilánu města na levém břehu                                          
3)Otázky komplexního variantního přístupu k řešení dopravy v Děčíně                                           
3)Parkování – parkovací domy                                                                                                            
4)Otevření problematiky řešení Křížové ulice – doprava, předzahrádky, koncepční úpravy, dtto u Prokopky                                                                                                                                                                 
5)Představení řešení zázemí Ferraty s návazností na řešení prostoru pod parkovištěm na Nebíčku v kontextu celého Pastýřáku                                                                                                                     
6)Možnosti cyklostezek mezi Děčínem a Českou Kamenicí, spolupráce v oblasti měření rychlosti vozidel                                                                                                                                                                 
7)Zklidnění dopravy mezi ulicí U plovárny a parkovištěm vedle Úřadu práce směrem na Mariánskou louku                                                                                                                                           
8)Otevření problematiky Obloukové ulice jako jednoho z nejkomplikovanějších a zároveň nejfrekventovanějších pěších propojení na levém břehu                                                                            
9)vyměřování přesných pozic stromů u Dlouhé jízdy                   

                                                             

add1) Zklidnění dopravy při výjezdu z Děčína směrem na Hřensko                                                                                                                      
Před několika měsíci podal MMDěčín žádost na Policii ČR na posunutí značky označující hranici města o cca 350m dál na Hřensko za účelem zpomalení dopravy u odbočky na Kvádrberk, u vstupu na schody v přední části Šibeničního vrchu, i při vjezdu na Šibeniční vrch od Hřenska. Tato žádost byla Policií ČR zamítnuta.  Na tomto jednání jsme tak společně s panem Chloubou (Policie ČR) hledali účinná dopravní opatření, která by tento úsek s mimořádně atraktivními návaznostmi učinila bezpečnější. Pracovní závěr – Nahoře u odbočky na Šibeniční vrch v místech, kde se otevírá rovinka dolů do Děčína dát do vozovky ostrůvek. V místě schodiště na Š.vrch zebru přechodu (s nezbytností vynechání svodidel a úpravy schůdků nahoru). V celém tomto úseku bude nezbytné prověřit šířku komunikací zda by po stranách nešlo vyšetřit širší místo pro chodce. Pokud bychom tu doplňovali podélná parkovací stání, bylo by dobré dát je napravo ve směru na Hřensko za odbočku ke Kvádrberku a napravo ve směru do Děčína také za odbočku ke Kvádrberku. Téma připravíme jako zadání studentům DF ČVUT.             

                                                                                                                                                                     

add2) Páteř cyklistické dopravy v intravilánu města na levém břehu                                                                                                            
Toto téma vyplynulo z řešení cyklistické dopravy v jižní části Podmokel, které bylo předmětem několika minulých schůzek. Nadmístní páteří cyklodopravy v západovýchodním směru by měla být v údolí Jílováku Kozina (pokud bude Kozina sloužit opět jako železnice budeme muset hledat jiné trasování). Obě dvě varianty využití Koziny – jak cyklostezka s využitím pro záchranný systém tak opět železnice budou řešit studenti DF ČVUT. I pokud by v případě, že Kozina bude cyklostezkou, patrně bude nezbytné zachovat železniční dopravu až před vstup do Pivovaru z Revolučního náměstí – tzv.šíbování. I tak by tu cyklostezku šlo umístit - dát ji vedle současných kolejí – je tam pro ni místo, doplnili bychom mostek nad silnicí vedoucí k šišáku a trasa cyklostezky by pokračovala z jihu Alberta a následně v úrovni železniční trati k Pětiměstí. Celé ta ještě bude prověřováno.  Tímto způsobem by šlo maximálně bezkolizně propojit jízdu na kole Kozinou s hlavní páteří cyklotras podél Labe. Nyní jsme ale řešili cyklodopravu nejen jako nadregionální trasy, ale jak v rámci obce občanúm, zaměstnancúm a turistům usnadnit pohyb po městě na kole. Jako klíčové a velmi komplikované se tu na levém břehu jeví propojení Podmokel, Šišáku, Dělnické a Želenic s odbočkami Slovinská na Letnou a J.z Poděbrad. Kolega Scháno pro všechny tyto ulice rozpracoval jako úkol z minula šířkové možnosti řešení cyklistické dopravy. Šířkový profil ulic je proměnlivý a kvalita krajnic nestálá. Jako tzv.ideální stav jsme během obsáhlé debaty definovali požadavek na „co nejvíc blbovzdorná řešení“ – prostě řešení co nejjednodušší, které bude tak triviální a robustní, že ho nikdo nebude mít problém přijmout – ideálně bez složitých doplňkových vodorovných nebo svislých značení. Do hry tu ale vstupuje mj.fakt, že se jedná o průmyslovou zónu s těžkou dopravou – řešení tedy bude vyžadovat velkou obratnost. Závěr: Podrobně si tyto tři ulice budeme dále procházet a hledat adekvátní řešení. Cesta k tomu nejpřiblblejšímu řešení patrně povede nejprve přes velmi detailní a podrobnou analýzu současného stavu a možností. Důležité bude zohlednění plánovaného navyšování výrob v této ulici. Bude tu tedy větší dopravní zátěž i více zaměstnanců – potenciálních cyklistů. S nastávajícími požadavky na dopravu nás seznámil pan Chlouba. Důležité bude problematiku vždy redukovat a vztahovat k základní ose Podmokly – Želenice, abychom si v celém komplikovaném území uchovali jistý „pořádek“. Vše dále budeme rozpracovávat.    

                                                                                                                                                                         
add3)Otázky komplexního variantního přístupu k řešení dopravy v Děčíně                                                                                                     
Probírali jsme možnosti jak zefektivnit dopravu ve městě aby odpovídala dnešním požadavkům a aspiracím(výhodou byla přítomnost pana Kučery, který pro Děčín zpracovává plán udržitelné mobility ale největší výhodou byla přítomnost pana náměstka Smíška nabitého poznatky a inspiracemi z mezinárodní konference k tématu, které se účastnil v minulých dnech v Oslu). Zjednodušeně řečeno cílem by mělo být uklidnění centra města na obou březích od zbytečné dopravy tak, aby se msto stalo atraktivnější jak pro obyvatele tak pro návštěvníky, obyvatelnější, přívětivější, atraktivnější. Jeden ze závěrů obsáhlé debaty byl, že pokud provedeme tvrdá restriktivní opatření (např.testovací zavření dopravy mezi Masaryk nám., Tyrš.mostem a hospodou U přístavu) musíme zároveň v rámci celého Děčína provést adekvátní komplexní kompenzační opatření – mezi ně může patřit posílení a nové linky dopravy MHD, nová odstavná parkoviště na okraji města, propojovací turistické linky MHD, bezpečné cyklostojany, půjčovny kol, půjčovny a sdílení elektrokol, nabízí se i využití Labe pro přívozy jako je v Praze mimořádně atraktivní drobný osobní přívoz Holka spojující Holešovice s Karlínem,  a podobně. Zkušební uzavření centrální části města by šlo výhodně kombinovat s nějakým hudebním festivalem – kapely a kulturní akce na Tyršově mostě. Takto se před několika lety úspěšně dočasně zavřelo i tak frekventované místo jako je pražská severojižní magistrála na náměstí I.P.Pavlova. Ve spolupráci DF ČVUT s panem Kučerou na základě dostupných dat vygenerovat již nyní několik celkových koncepčních variant včetně jejich předběžného posouzení. K tomuto tématu se budeme průběžně vracet.     

                                                                                                                                                               
add3)Parkování – parkovací domy v Děčíně                                                                                                                                            
Okrajově jsme probírali možnosti situování parkovacích domů s tím, že město zadalo studii park. domu na parkovišti na levém břehu nad železničním viaduktem u kruháku. Během debaty zazněl i názor, že by bylo výhodné toto konkrétní ověřování doplnit u druhé strany o koncept rozvržení celkové struktury parkovacích míst nebo domů po Děčíně – včetně finanční politiky - i záchytná parkoviště na vjezdech do města v kombinaci s přestupy na MHD, půjčovny kol a podobně viz.předchozí bod. Řešení by mělo zohlednit i narůstající počty zaměstnanců v prům.zónach. Výchozím podkladem mohou být vedle dat z plánu udržitelné mobility, i mj. požadavky dopravní obslužnosti jednotlivých turistických cílů v Děčíně a další. K tématu se budeme průběžně vracet.                                                                                                             

add4)Otevření problematiky řešení Křížové ulice – doprava, předzahrádky, koncepční úpravy, dtto Prokopka                 
                                                                                                                                              
Úvodní představení možnosti jak na Křížovou ulici (viz  www.uschovna.cz/zasilka/NFET9B28SVLLUMX8-5V5                                                                                                                                                                                    
V Křížovce bude důležité zachován současného zklidněného režimu. Nezbytné ale bude přesné definování volných koridorů pro dopravní obsluhu tak, abychom vytvořili volná místa pro předzahrádky trhy apod. V horizontu minimálně pěti deseti let město nepředpokládáme radikální přetvoření této ulice, něco s ní ale udělat je nezbytné. Jako absolutně nezbytné pro její rozvoj bude likvidace černých borovic i květníků do kterých jsou zasazené. Jsou totiž v hlavní průhledové ose kostela od Tyršovy ulice. Stromy by naopak mohly být napravo od této osy k Dlouhé jízdě, kde by jejich objem mohl pocitově nahradit zbourané bloky domů utvářející tu původně náměstí . Posílila by se kvalita veřejného prostoru i významové propojení se zámkem bez razantních investic do náročných změn dlažeb. Strom by byl dobrý i u západního konce Křížovky u parkoviště sousedícího s Tyršovkou. I toto parkoviště by si zasluhovalo prověřit. Doplnění stromy by si zasloužil i trojúhelníkový parčík východně od kostela. Stromy zde by navazovaly na řešení zeleně mezi ČVUT a koncem Dlouhé jízdy, které již nyní začínáme realizovat ve spolupráci s ČVUT (viz bod č.9)

add5)Představení řešení zázemí Ferraty https://decinarchitekt.blogspot.com/2019/05/dalsi-priblizeni.html    s návazností na řešení prostoru pod parkovištěm na Nebíčku https://decinarchitekt.blogspot.com/2019/05/nebicko-02.html   v kontextu celého Pastýřáku https://decinarchitekt.blogspot.com/2019/05/pastyrak.html                                                                                                                                                                 
Celý Pastýřák vyžaduje především nalezení adekvátního způsobu dopravní obslužnosti (téma ke kterému se budeme vracet), nyní jsme otevřeli konkrétní možnost řešení zázemí Ferraty. K tomuto řešení nebyly ze strany pana Smíška zásadní připomínky. Vyslovil požadavek na přesunutí stojanů na kola severněji blíž k objektu zázemí. Zatím předpokládáme celoroční využití wc. J otázka, zda to bude vyžadovat  permanentní obsluhu. Měli bychom prověřit např. systém s otevíráním na mince. Návrh je koncipován tak, že wc stejně jako výstup do patra bude možné na noc zavírat. Provozní zásady bude ještě nezbytné opřipomínkovat. Následovala prezentace možnosti jak využít prostor pod parkovištěm na Nebíčku. Koncepční úvaha využívá šachtu výtahu k umístění schodiště, které by nahoře šlo až nad úroveň parkoviště. Toto schodiště by zároveň sloužilo pro vstup do provozu pod parkovištěm. Ideální zde by byly apartmány. Problematická je doprava hostů pokud by sem byl zakázán vjezd osobních vozů. Je třeba poznamenat, že toto propojení není bezbariérové. Možností by bylo řešit Nebíčko jako standardní horskou chatu – pokud jde o přístup. Např. Nebíčko by pro ubytovávající se hosty individuálně jezdilo. V každém případě řešení dopravy a bezbariérovosti bude náročnější a nezbytné řešit u ZOO, kde bychom se měli pokoušet o její smysluplné pěší propojení s Nebíčkem  . K tématu dopravy na Nebíčko i k ZOO se budeme vracet.                                                                                                                   

add6)Možnosti cyklostezek mezi Děčínem a Českou Kamenicí, spolupráce v oblasti měření rychlosti vozidel                                                                                                                                                                
K závěru jednání dorazil starosta České Kamenice. S panem Smíškem následně podrobně a obsáhle řešil možnosti cyklopropojení obou obcí.  Následně řešili spolupráci při měření, a kontrole rychlosti motoristů radarem.                                                                                                                                     
Probírali jsme i problematiku Manušické spojky, Folknářské spojky, připojení Děčína na dálnici, stav přípravných studií ohledně dopravy před novým zadáním územního plánu v Ústí a další.                                                                                                     

add7)Zklidnění dopravy mezi ulicí U plovárny a parkovištěm vedle Úřadu práce směrem na Mariánskou louku.                                                                                                                                                                                          
S panem Schánem (ostatní již odešli) jsme začali řešit i problematiku pravého břehu. Jako výchozí osu pravého břehu, kterou se budeme podrobněji zabývat jsme stanovili osu ČVUT  (s vazbou na Mariánskou louku) dále Obloukovou ulicí okolo Kauflandu na Staré město. Nejprve jsme tedy začali v ulici U Plovárny. Tam si   majitel Lázní už před časem ztěžovat na „řádění motoristů“ na parkovišti před Mariánskou loukou – tůrování a smyky. Pokusili bychom se tu najít taková dopravní opatření, která by vjezd na parkoviště adekvátně místu zkultivovalo – za minimálních nákladů. Opatření bychom zkombinovali se záměrem na zlepšení dopravy a pohybu pěších i cyklistů  podél ulice U plovárny, která by tu měla mít charakter promenády. Jednou z variant je oboustranný chodník procházející i před Úřadem práce (s toto institucí předběžně konzultováno). Při pohybu z města je tato ulice jednou z nástupů na Mariánskou louku. Další možný přístup na Mariánskou louku, který jsme projednávali je průchod pod jižními zahradami (jak je pivnice pivovaru Nomád) a novou lávkou na Marjánku, nebo nahoru na Jižní zahrady. Atraktivita místa i lokality rázem poskočí. Prvním krokem v prověřování celého záměru bude ale uklidnění napojení parkoviště vedle Úřadu práce  na ulici U plovárny. Tématu se budeme dále věnovat.                                                                                                                                                                                                         

add8)Otevření problematiky Obloukové ulice jako jednoho z nejkomplikovanějších a zároveň nejfrekventovanějších propojení na levém břehu                                                                                                                                                                 
Oblouková ulice je svým společenským významem jedna z mimořádně důležitých a páteřních propojení pravého břehu. S panem Schánem jsme se domluvili, že se pokusíme prioritně řešit problematiku pěšího a cyklistického propojení mezi cca závěrem  Dlouhé jízdy Obloukovou ulicí až na Staré město. Na schůzce jsme si zatím jen předběžně vydefinovali o co půjde a jak bychom měli postupovat.                            

Add9)vyměřování přesných pozic stromů u Dlouhé jízdy                                                                                                                                
S panem Drobným jako správcem ČVUT, paní Hořákovou jako projektantkou zeleně z Děčína  a paní Švrdlochovou jsme s plastovými kolíky obcházeli kraj zelené plochy v majetku ČVUT přiléhající k Dlouhé jízdě. Na  základě prezentací č.23, 43 (viz. kompletní prezentace ke stažení zde-

www.uschovna.cz/zasilka/NERTUMGEBUFSGZHC-FIW ) jsme hledali a nacházeli konkrétní místa k výsadbě – tyto studie jsme společně dokončovali na místě a vytvářeli smysluplný koncept zeleně – a to tak, aby navazoval na všechny strany a šel dál rozšiřovat – až k zastávce autobusu Myslbekova i podél ulice 17.listopadu. Následovat bude projednání a realizace.                                                  





Zápis dne 2.6.2019 provedl Ondřej Beneš

(do 3.6. bez připomínek)

Další schůzka byla dohodnuta na 21.6. 10.00 opět v jednací místnosti pana Drobného na ČVUT sekce „A“.





Podklady ke stažení zde:



Žádné komentáře:

Okomentovat